ALI BABA
Θωρηκτό Δελμούζος.
2169 αναγνώστες
Τετάρτη, 14 Ιανουαρίου 2009
10:08

 

                          

 

Το 1908, όταν ο Αλέξανδρος Δελμούζος καλείται από τον Δήμο Παγασών να διευθύνει το Πρότυπο Παρθεναγωγείο, που είχε μόλις ιδρυθεί στον Βόλο, είναι 28 ετών και έτοιμος να δοκιμάσει στην πράξη τόσο τις νέες παιδαγωγικές μεθόδους που έχει υπόψη του όσο και τις ιδέες του για τη διδασκαλία της νεοελληνικής γλώσσας, δηλαδή, της δημοτικής. Ανοίγει έτσι στο Βόλο το πρώτο –και ουσιαστικά το μόνο έως σήμερα- σχολείο με διαφορετικό παιδευτικό προσανατολισμό από τα άλλα σχολεία της επικράτειας, που είχε ως στόχο να εκπαιδεύσει επί διετία τα “κορίτσια που δεν ήθελαν να ακολουθήσουν το δασκαλικό επάγγελμα, αλλά επιθυμούσαν να γίνουν “Ελληνίδες με θετικό και φωτισμένο μυαλό, που να’ ναι σε θέση να στήσουν… ένα σπίτι νοικοκυρεμένο…”. Το σχολείο λοιπόν αφορούσε τα κορίτσια των “καλών οικογενειών” της ακμάζουσας τότε εμπορικής και βιομηχανικής πόλης του Βόλου. Ο Αλ. Δελμούζος, που αναλαμβάνει Διευθυντής, επιθυμεί να εφαρμόσει στο νέο σχολείο μία μόρφωση ανθρωπιστική, εθνική και νεωτεριστική”.

Καθορίζει ως “γνωστικό σκοπό του Α.Δ.Π τη δημοτική γλώσσα”. Σε ό,τι αφορά την Παιδαγωγική, επιθυμεί “να μη μένουν τα παιδιά παθητικά στην ώρα της διδασκαλίας, αλλά να αυτενεργούν με πραγματικό ενδιαφέρον, το καθένα ανάλογα με τη δυναμικότητά του”. “Να μπορή (το παιδί) να εκφράζεται και να συνεννοήται με το δάσκαλό του ελεύθερα και φυσικά”. Ο κάθε δάσκαλος θα πρέπει να συλλάβη την κάθε ατομικότητα” ώστε να μη βρίσκη έδαφος να ριζώσει ο φόβος με τις συνέπειές του, την ψευτιά και την υποκρισία”. Προς τούτο “καταδιώκεται η αποστήθιση». Απαγορευόταν επίσης αυστηρά οποιαδήποτε άσκηση εκφοβισμού ή χειροδικίας πάνω στις μαθήτριες, σε μια περίοδο που ο ξυλοδαρμός των μαθητών αποτελούσε το στυλοβάτη του εκπαιδευτικού συστήματος. Διδασκόντουσαν ιστορία τέχνης, υγιεινή, νοσηλευτική, οικοκυρικά, κηπουρική, αλλά και υποχρεωτικά μια ξένη γλώσσα, τα Γαλλικά.
Ο ήπιος φιλελευθερισμός του Δελμούζου υλοποιείται στη διδασκαλία με την εξαφάνιση των τιμωριών, το άνετο κλίμα στις σχέσεις μαθητριών-εκπαιδευτικών, μία εκπαίδευση βασισμένη περισσότερο από το σύνηθες στη διδασκαλία και τις δραστηριότητες και λιγότερο στα εγχειρίδια, τη μικρή σημασία στη θρησκευτική τυπολατρεία. Δεν είναι τόσο ο ήπιος μαθητοκεντρισμός του Δελμούζου που κάνει εντύπωση, όσο η σφοδρότητα της αντίθεσης:
Με την έναρξη της λειτουργίας του σχολείου (1908) η τοπική εφημερίδα Κήρυξ χαρακτηρίζει το σχολείο “τέρας”, “έργο μαλλιαριστών” και εισάγει το θέμα της διαφθοράς των νεανίδων με υπονοούμενα περί “εικοσιοκταετών νεανιών” (αναφορά στην ηλικία του Δελμούζου) που κατοικούν “εντός του σχολείου”. «Ένας νεανίας» έγραφε «διδάσκει τις μαθήτριες πώς να γίνουν οικοκυραί και μητέρες», ενώ δημοσίευε δήθεν κουτσομπολιά ότι ο Δελμούζος έμενε μέσα στο παρθεναγωγείο, υπονοώντας ότι πίσω από τους τοίχους του συνέβαιναν ανήκουστα όργια.

Τη σκυτάλη πήρε ο Μητροπολίτης Δημητριάδος Γερμανός Μαυρομάτης, ο οποίος ένα πρωί έκανε αιφνιδιαστική έφοδο σε μια τάξη την ώρα του μαθήματος, μπαίνοντας κρυφά από τη σκάλα της υπηρεσίας. Η έφοδος έτυχε να είναι στο μάθημα φιλολογίας της Πηνελόπης Χρισάκου και ο δεσπότης αποχώρησε μετά από φοβερό καβγά, διότι η καθηγήτρια αρνήθηκε να του φιλήσει το χέρι. Έφυγε φωνάζοντας ότι «το σχολείο σας είναι γερμανικό και φράγκικο». Ο μητροπολίτης ξεσηκώνει τον κόσμο, ενώ ο βουλευτής Βόλου Μ. Μπουφίδης φέρνει το θέμα στη Βουλή. Είναι ο αυτός που είχε καταγγείλει από το βήμα της Βουλής τον Κωστή Παλαμά ως διαφθορέα της ελληνικής νεολαίας επειδή έγραφε την ποίησή του στη δημοτική.

Επεμβαίνει ο εισαγγελέας, ενώ ο μητροπολίτης κάνει λαοσύναξη στο Βόλο, όπου συγκεντρώνονται παπάδες, καλόγεροι και θρησκόληπτοι από όλη τη Θεσσαλία, κραδαίνοντας ελληνικές και βυζαντινές σημαίες και λάβαρα, αξιώνοντας το κλείσιμο του σχολείου. Το Δημοτικό Συμβούλιο, τρομοκρατημένο, παίρνει απόφαση να σφραγίσει το Παρθεναγωγείο. Ο εισαγγελέας Βόλου απευθύνει κατηγορίες εναντίον των υπευθύνων του Παρθεναγωγείου, εναντίον κάποιων μελών του Εργατικού Κέντρου Βόλου που το είχαν υποστηρίξει και εναντίον άλλων δημοτικιστών, που διώχθηκαν επί τη ευκαιρία. Ανάμεσα τους ήταν και ο ποιητής Κωστής Βάρναλης, που ήταν δάσκαλος στην Αργαλαστή Πηλίου.

Το κατηγορητήριο στηριζόταν σε παιδαριώδεις ισχυρισμούς, που όμως ήταν ειδικά επιλεγμένοι για να εξαγριώνουν τον αγράμματο όχλο και να φοβίσουν τους γονείς που έστελναν τα κορίτσια τους στο Παρθεναγωγείο. «Κατά διαφόρους εποχάς από του Σεπτεμβρίου 1908 μέχρι τέλους Μαρτίου 1911 προσεπάθησαν διά ζώσης, διά διδασκαλίας και δι’ εντύπων φυλλαδίων να ελκύσωσι προσηλύτους εις λεγόμενα θρησκευτικά δόγματα, τουτέστι την αθεΐαν, με τα οποία ενεργούμενα είναι ασυμβίβαστος η διατήρησις της πολιτικής τάξεως, διδάσκοντες ότι δεν υπάρχει Θεός... ότι ο άνθρωπος εδημιουργήθη υπό πιθήκων, ότι ο Θεός είναι ένα αγγούρι»... Η δίκη που ακολουθεί το 1914, γνωστή και ως Δίκη του Ναυπλίου, αποκαλείται τα αθεϊκά. Ο δεσπότης Δημητριάδος είναι βασικός μάρτυρας κατηγορίας.
 «Εις την συνείδησιν όλου του κόσμου, μαλλιαρισμός, αναρχισμός, σοσιαλισμός, αθεϊσμός, μασονία είναι εν και το αυτό».
Άλλος μάρτυρας αναφέρει πως “εκάθητο(ο Δελμούζος) εις το παράθυρόν του, το οποίον έβλεπε εις τον κήπον του σχολείου” και πως “δεν του έκανε καλήν εντύπωσιν να παίζουν κορίτσια τόσον αναπτυγμένα με ένα νέον άνθρωπον”. Εκτός από τη “μαλλιαροσύνη” ο Δελμούζος κατηγορείται πλέον ρητώς για ακόλαστον ελευθεριότητα”. Ένας άλλος μάρτυρας αναφέρει πως σε επίσκεψή του στο σπίτι του Δελμούζου “παρατήρησε εάν είχε εικονίσματα, διότι πολλά έλεγε ο κόσμος” και πως ναι μεν “εις τη σάλα είχε τον εσταυρωμένον”, πλην όμως “από κάτω ήταν ένας καπουτσίνος και έπαιζεν βιολί”.
Ο Δελμούζος διευκρινίζει πως πρόκειται για τον πίνακα “Ο ερημίτης”, του Ελβετού ζωγράφου Μπαίκλιν, χωρίς αυτό να εμποδίσει τον πρόεδρο να ρωτήσει “Τι εσήμαινεν αυτό; ειρωνικά έπαιζε βιολί;”, ερώτηση στην οποία ο μάρτυρας απαντάει: “Δεν θυμούμαι”!.
 
Σε ερώτηση των δικαστών γιατί κατηργήθη η προσευχή ο Δελμούζος απαντά:
«Τι επιτυγχάνει το σημερινό σχολείο με την ακριβεστάτη εκπλήρωση των θρησκευτικών τύπων; Το γνωρίζετε κι εσείς κύριοι Εφέτες (αρκεί για αυτό να θυμηθείτε τα παιδικά σας χρόνια): Η προσευχή μεταβάλλεται σε μηχανικές κινήσεις των χεριών και του στόματος. Συντελεί αυτό στην ανύψωση του θρησκευτικού συναισθήματος; Κάθε άλλο. Η ανάγκη της προσευχής, όπου υπάρχει, είναι κάτι το εσωτερικό και αυθόρμητο και για την εκδήλωσή της απαιτείται ηρεμία και μόνωσις».
Όμως υπέρ του Δελμούζου κατέθεσε η αφρόκρεμα των εκπαιδευτικών όλης της χώρας, όπως οι Νικόλαος Πολίτης, Χρήστος Τσούντας και Δημήτρης Γληνός. Αθωώθηκε πανηγυρικά, το σχολείο όμως είχε κλείσει οριστικά.
Όταν βγήκε η αθωωτική απόφαση, η εφημερίδα Ακρόπολις κυκλοφόρησε με τον τίτλο «Εκερδήθη δεύτερο Κιλκίς κατά βαρβάρων» (φ. της 29ης Απριλίου 1914) ενώ η εφημερίδα Σκριπ είχε πρωτοσέλιδο τίτλο «Η Δικαιοσύνη τούς ηθώωσε αλλ' η κοινωνία τούς κατεδίκασε» (φ. της 30ής Απριλίου 1914).
 
Αξιολογήστε το άρθρο 
3 ψήφοι
 Εκτύπωση     Αποστολή με e-mail
Σχόλια

14/01 10:43  elenitsa 1
Αυτος γεννηθηκε νωρις...
14/01 10:57  Usοund
Λες γι αυτό να χάθηκαν οι νοικοκυρές?
14/01 11:05  evie
Δεν έχει πλέον ζήτηση το επάγγελμα!
14/01 11:06  elenitsa 1
Μονο νοικοκυρες προετοιμαζε?Το βασικο ειναι τα ελευθερα πνευματα που οραματιζοταν να διαμορφωσει.
14/01 11:06  Usοund
Σιγά που δεν έχει! Προσφορά δεν υπάρχει.
14/01 11:13  elenitsa 1
Ευη,στα ουσιωδη εν ανεπαρκεια ανηκει.Δικιο εχει ο usound.Το εχουμε ξεχ...
14/01 11:17  evie
Κατόπιν εορτής γίνεται αντιληπτή η έλλειψή του!
14/01 11:18  freeagle
Προβλέπεται καταιγίδα …
14/01 11:29  elenitsa 1
Ριξε ενα αστραποβροντο,αετοπουλο,ν'αναψουν τα αιματα!
14/01 11:43  Yannis K.
ομολογω οτι η επιλογη του Μπεκλιν ως διακοσμητη με προβληματισε (καπως γκοθικ)καθως και η επιλογη του πινακα "ερημιτης". τι ειδους μηνυμα να επαιρναν οι νεανιδες της εποχης στη θεα ενος ερημιτη καλογερου δε ξερω.
Αυτο δεν εχει να κανει ομως με την ευφυία του όργανου της ταξεως που ηθελε να το παιξει κριτικος. σα να τον εχω μπροστα μου να στριβει το τσιγκελωτο μουστακι και να περιεργαζεται το πινακα με εμβριθεια.
http://www.geocities.com/tommyzax/BocklinGallery6.html
14/01 12:15  freeagle
Καααμμμπππποουυυυυυυμμμμμ !

Ποπ και ροκ …

http://xantho.lis.upatras.gr/test2.php?art=25960
14/01 12:44  Usοund
Η ιστοσελίδα στην οποία παρέπεμψες, αετέ, είναι όλα τα λεφτά. Πρόσφατα την ανεκάλυψα κι εγώ.
14/01 13:02  albatrus
ευγε!
απο τη μεταπολίτευση στον αγώνα για το μονοτονικό εχω να διαβάσω τέτοιο περιεχόμενο
και πάλι εύγε.
τώρα αν το διάβαζε κι ο θρασάκος.
14/01 13:03  albatrus
καλημέρα σε ΟΛΟΥΣ!
14/01 13:14  Usοund
Να του αλλάξω τίτλο, albatrus? Να το κάνω "Της αλεπούς ο Θάνατος"?
14/01 13:28  Swearengen
Καλά τα λές, μ’ αρέσεις.
Όχι τίποτε, αλλά υπάρχουν ορισμένοι που θεωρούν το λόγο μου ακατανόητο (σχεδόν όσο και του Discount), ειδικά όταν αναφέρομαι στην ανάγκη κατάργησης της παλιάς δουλοχτητικής πειθαρχίας, του ροπάλου και της πείνας, μέσ’ από τον ανασχηματισμό των βάσεων παραγωγής και τη συνεπή πάλη ενάντια στις επιβιώσεις και τις δεισιδαιμονίες του ξεπερασμένου κόσμου της αστικής ηθικής, για τη σοσιαλιστική εκβιομηχάνιση και κολεκτιβοποίηση της αγροτικής οικονομίας και την εδραίωση της κρατικής και κολχόζικης ιδιοχτησίας, σύμφωνα με την ορθή μαρξιστικολενινιστική πολιτική του κόμματος, που σφυρηλατεί τη συμμαχία μεταξύ εργατικής τάξης κι αγροτιάς και την ακατάλυτη πολιτικοκοινωνική και ιδεολογική ενότητα του λαού, προκειμένου να επιτευχθεί το φυσικοϊστορικό προτσές και η διαδοχικότητα της αντικατάστασης κοινωνικού συστήματος με νομοτελειακό χαραχτήρα, κόντρα στην υπεροικουμενική καθοδήγηση των μονοπωλίων της αντίδρασης.

-Απλό δεν είναι ?
14/01 13:41  Usοund
Τουτέστιν η χρήσις της καθαράς γλώσσης καθιστά την λειχίαν ολιγώτερον επικίνδυνον διά μετάδοσιν ασθενειών. Η δε ακάθαρτος μαλλιαρά τουναντίον!. Συνάγεται, ουν, το συμπέρασμα ότι η καθιέρωσης της δημοτικής ως γλώσσης του κράτους οδηγεί εις την εξάπλωσιν μεταδοτικών νοσημάτων άτινα επιφέρουν τον θάνατον.
14/01 13:46  Swearengen
Αυτό το "η καθιέρωσης", μου προκάλεσε ολική τύφλωσης...
14/01 13:50  Usοund
Έτσι γράφεται από τους νεωτεριστές καθαρευουσιάνους. Άλλα κόλπα! Να σε παραπέμψω κάπου?
14/01 13:51  Nantia42
Μια οπτικη γωνια γωνια ειναι : καθαρευουσα - δημοτικη .
Μια αλλη : θωρηκτο Δελμουζος - Γληνος , σημειωσατε 2.
14/01 14:02  Usοund
Μεταξύ των μαρτύρων κατηγορίας, διάφοροι τοπικοί παράγοντες, όπως ο πρόεδρος του «Σωματείου Τριών Ιεραρχών», ο παντοπώλης Σαπουνάς και ο δεσπότης.

Από την κατάθεση του πρώτου: «…κάμνω εις το σωματείον αυτό συχνά διαλέξεις περί αθανασίας της ψυχής….είς γλώσσαν καθαρεύουσαν, την οποίαν θεωρώ σωτήριαν διά το Έθνος. Ομολογώ ότι δεν έχω επιστημονικην κατάρτισιν, αλλά δεν μπορώ να εννοήσω αυτήν την μαλλιαρήν, δηλαδή αθεϊαν, αναρχισμόν και τα τοιαύτα». Καταθέτει ο Γερμανός: «Επληροφορήθην από τον ιεροκήρυκα Πολύκαρπον» ότι ο Δελμούζος «δεν εδίδασκε θαύματα». Για κάποιον ασθενή των Πράξεων των Αποστόλων που θεραπεύτηκε ο δάσκαλος «είπεν» «έγινε καλά» αντί του ορθοδόξου «εγένετο θαύμα». Είπε για τον Χριστό «έκοψε το ψωμί» «ενώ εάν το εδίδασκε καθηγητής της Θεολογίας, θα έλεγεν ότι ετελέσθη συνοπτικώς το μυστήριον της Ευχαριστίας».
Ο κ.Εισαγγελεύς: «Γνωρίζετε εάν εδίδασκεν ότι ο Θεός είναι ένα αγγούρι..»
Δεσπότης: «Βεβαίως…»
Δ: «Μου είπε η κα Μεσολωρά ότι…ούτε μεταλαμβάνει…».
Δελμούζος: «Μπορεί να τα βεβαιώση αυτά η κα Μ..»
Δ.: «Δυστυχώς απέθανε…».
Δ.: «Μία μαθήτρια μοί είπεν…»
Εις.: «Ποία…»
Δ.: «Η Παχύ»
Σε παρατήρηση του κατηγορούμενου ότι τέτοια μαθήτρια δεν υπήρξε,
Δ: «ίσως να ήτο και άλλη..»

14/01 14:25  Nantia42
...Ξαναβρίσκουμε τον Δελμούζο το 1928 καθηγητή της Φιλοσοφικής Σχολής Θεσσαλονίκης, πεδίου σύγκρουσης δημοτικιστών και γλωσσαμυντόρων. Σε επιστολή του στον Αλέκο Ζάννα (1926), ο Δελμούζος καταγγέλει τον μητροπολίτη της πόλης, που «πρωτοστάτησε» μαζί με αντιδραστικούς καθηγητές του κλίματος της δικτατορίας Πάγκαλου, στην προσπάθεια ακύρωσης του διορισμού δημοτικιστών, που τους κατηγορούσαν πως είναι «κοσμοπολίτες, άθεοι, μασόνοι, κομμουνιστές…» (Ευ.Παπανούτσου: «Αλ.Δελμούζος» Μορφ.Ιδρ.Εθν.Τραπέζης-1984).


Ο αστος δημοτικιστης Δελμουζος , κομμουνιστης ?
Αλλοι καιροι, τους εβαζαν ολους στο ιδιο τσουβαλι.
14/01 14:54  Nastybishop
usound εξαιρετικό...και αν θες και την γνώμη μου πολύ επίκαιρο, αν αναλογιστεί κανείς τα χάλια των σημερινών σχολείων. Θυμάμαι είχα διαβάσει στην βιογραφία του Νομπελίστα Α.Sen ότι είχε ολοκληρώσει την πρωτοβάθμια εκπαίδευση του σε ένα πολύ ιδιαίτερο σχολείο - αν αναλογιστεί κανείς και τις γενικότερες συνθήκες που επικρατούσαν στην Ινδία το '60- του οποίου ο εμπνευστής ήταν ένας μεγάλος σύγχρονος Ινδός ποιητής, πολλές οι φιλοσοφικές ομοιότητες με το σχολείο του θέματος μας...Και ύστερα από χρόνια ο Sen τόνιζε ακόμα πόσο βαθιά επίδραση είχε εκείνο το σχολείο στην διαμόρφωση και μελλοντική του πορεία.
14/01 15:13  Nastybishop
Aύριο θα έχει αφιέρωμα στον Εμμανουήλ Ροΐδη;
14/01 17:39  elenitsa 1
Ναστυ,συνεληφθης αδιαβαστος,την Δευτερα με τον κηδεμονα σου.Τσακω και τον ελεγχο να βαθμολογηθεις καταλληλως.
http://alibaba.capitalblogs.gr/showArticle.asp?id=10482&blid=207
14/01 17:45  Nastybishop
Εντάξει! Προτείνω Ι.Κακριδή και δίκη των τόνων τότε..
14/01 19:26  albatrus
σουέρ σαν τον συν. Στάλιν μιλάς στην ανάλυση του για τη γλώσσα.ειχαν κι αυτοι
πιο συνθετα προβλήματα να λύσουν.πεαρ των αλλων ουκρανοι λευκορώσοι ουζμπέκοι τουρκμένιοι κλπ ΟΛΟΙ τους, ηταν υπερήφανοι για τη γλώσσα τους.
Υ_ΠΕ_ΡΥ_ΦΑ_ΝΟΙ
14/01 19:32  albatrus
Usundάκο το "θάνατο της αλεπούς" να τον κρατήσεις για τίτλο μετά το πάσχα.
τότε θα καταλάβεις για ποιους να τον βάλεις αυτό τον τίτλο.
τώρα έχουμε απονενοημένα διαβήματα δεινοσάβρων.
τότε θα έχουμε κλάδους.
14/01 19:35  albatrus
κατι ακούω στις ειδήσεις για δάνεια.
πάω να τους ακούσω.
καλή συνεχεια.λεω αποψε μετα απο δυο χρόνια να βγω μονος μου εξω.
αμα τα καταφερω και μεινω ολο το βραδυ εξω ποιος με πιάνει μετα.
14/01 21:34  freeagle
... εδώ ψηλά που πετώ ...
... όλα τα βλέπω ...
... μερικές φορές κάτι μου αποσπά την προσοχή ...
... α ναι ... είναι αυτά τα ερμαφρόδιτα ψαροπούλια από κάτω μου ...
... πότε πάνε στο ψαροχώρι για κάνα κόκαλο, (στα κρυφά για να μη τους πάρει χαμπάρι ο Δήμαρχος) ... και πότε για σοκολατάκια ...
... για την επιβίωση ένας χαρακτήρας μπορεί να κάνει πολλά ... μα πάρα πολλά σου λέω...
δεν τα πείραξα ποτέ ... ότι δεν με ενοχλεί δεν το πειράζω ...
... αλλά αυτό παραπάει ... ξεθάβετε πτώματα από τη αυλή ... βγάζετε σκελετούς απ’ την ντουλάπα ... και με σάρκες σαπισμένες και μιαρές μας παρουσιάζετε ...

... το αυγό ...

http://freeagle.capitalblogs.gr/showArticle.asp?id=13212&blid=232

... έτοιμος είμαι να το φάω ... μην με προκαλείτε ...

δε με ενοχλούν πολλά πράματα στην ζωή μου η ανοχή μου είναι πολύ μεγάλη ... γαϊδουρινή ... όπως πρέπει και της κοινωνίας ... όμως με ενοχλούν οι ...

Υ_ΠΕ_ΡΟΥ_ΦΙΑ_ΝΟΙ

ΥΓ: ... άιντε βγες μόνος σου και συ μια φορά ... και στην Ουκρανέζα που θα βρεις ρώτα την πόσο υπερήφανη νιώθει που μιλάει «ουκρανέζικα» ...
14/01 21:44  Usοund
Αητέ, δεν σε πιάνω. Όντως!
14/01 21:52  freeagle
... δεν πειράζει Usοund ... έπιασα εγώ κάτι ... μου αρκεί ...
14/01 21:56  σεβαστη
Με μικρές παραλαγές αντίστοιχη δίκη θα μπορούσε να στηθεί και σήμερα.
14/01 21:59  Usοund
Επι ποινή Θανάτου, σεβαστή. Συμφωνώ.
14/01 23:11  zaratustra
Με αφορμή το σημερινό θέμα, αφήνοντας στην άκρη τις αξιόλογες και πρωτοπόρες προσπάθειες του Δελμούζου στον παιδαγωγικό τομέα, οι οποίες πλέον έχουν ιστορικό ενδιαφέρον, θα παρεκλίνω σχολιάζοντας εν τάχει το ζήτημα της γλώσσας.
Η γλώσσα είναι ζωντανό πράγμα, μιλιέται και γράφεται ελεύθερα, δεν τιθασσεύεται ούτε επιβάλλεται με διατάγματα, δεν μπορεί να είναι αίτημα κοινωνικών διεκδικήσεων, ούτε ακρωτηριάζεται με αποφάσεις κοινοβουλευτικών δημοκρατιών που καταργούν τους τόνους και τα πνεύματα. Η επιβολή του μονοτονικού αποτελεί ΕΓΚΛΗΜΑ.
Και οι δημοτικιστές –μην ξεχνάμε και ο Μεταξάς υπέρ της δημοτικής ήταν - και οι καθαρευουσιάνοι , ακρωτηριάζοντάς την δεν μπορούν(;) να αντιληφθούν τον δυναμισμό της και τον συνεκτικό της ρόλο.
Η ελληνική γλώσσα είναι ΜΙΑ. Κάτω η δικτατορία της καθαρεύουσας ( Κοραής ) και της δημοτικής ( Ψυχάρης ). Είναι τυχαίο μήπως ότι και δυό τους ήταν δυτικιστές;
Ζήτω η ζωντανή και ελεύθερη ελληνική γλώσσα με τις «δημοτικές» και « καθαρευουσιάνικες» εξάρσεις της ( Παπαδιαμάντης ). Στο θέμα της γλώσσας ταυτίζομαι με τον Θρασύβουλο, είναι αλήθεια ότι η Εκκλησία κράτησε ζωντανή την γλώσσα, είτε την επίσημη και λογία αρχαιοελληνική της μορφή με τα πατερικά κείμενα , είτε την δημώδη μορφή της μέσω του κηρύγματος ερχόμενη σε επαφή με τον λαό. Οι εμμονές του βεβαίως περί δυνάμεων του σκότους και σοβιετικών διαβόλων μου είναι ακατανόητες. Οι δυνάμεις του σκότους και οι εχθροί του πολιτισμού και του κυριώτερου συστατικού του , της γλώσσας, βρίσκονται προς Εσπερίαν μεριά. Και η αιτία βρίσκεται πολύ πίσω, στην φύση και της ρίζες της σημερινής δυτικής κουλτούρας -προσοχή άλλο κουλτούρα άλλο πολιτισμός-, η οποία είναι το κατάντημα του πολιτισμού της Αναγέννησης, και σήμερα λέγεται αμερικανισμός.


14/01 23:15  Usοund
Γιατί η επιβολή του μονοτονικού αποτελεί έγκλημα?
14/01 23:36  zaratustra
Η ΜΟΡΦΗ ΓΕΝΝΑ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ

Επί πλέον θεωρώ τις δικαιολογίες που συνόδευσαν την απόφαση αστείες ( ευκολώτερη η διδασκαλία τάχα μου, αντί να προσπαθήσουν φτιάξουν το εκπαιδευτικό σύστημα ). Κάτι ωραίο και πλούσιο προσπαθείς να το μάθεις και να το καταλάβεις όχι να το κοντύνεις στα μέτρα σου. Μήπως τα παιδιά ωφελήθηκαν σε κάτι από την επιβολή του μονοτονικού;Επιμένω να το λέω επιβολή, θυμάμαι όσο ήμουν στο δημόσιο και έγραφα σε πολυτονικό μου ζήταγαν να το ξαναγράψω σε μονοτονικό.
Η δε μεθοδολογία μου φέρνει κάτι σε Μεταξά που απαγόρευσε τα ρεμπέτικα.
14/01 23:39  Usοund
14/01 23:54  protesilaos
Απόσπασμα ομίλιας του εκδότη της Ακροπόλεως Βλ.Γαβριηλιδη,το 1911, στον Επιστημονικό Σύλλογο Αλεξάνδρειας.Είχε άραγε γνώση ο Γαβριηλίδης του κυνηγητού που υπέστη ο Δελμούζος;Βέβαιως είχε και στην διάλεξή του ισοπεδώνει τους καθαρευουσιάνους...

"Μία από τας ζωηροτέρας εκδηλώσεις της νέας εθνικής περιόδου είνε η περί το γλωσσικόν ζήτημα κίνησις.Κατ΄εμέ το γλωσσικόν ζήτημα αντιπροσωπεύει αγώνα μεταξύ δύο αντιθέτων πνεύματικών κόσμων.Ενός κόσμου στείρας σχολαστικής δασκαλικής λατρείας της εξωτερικής μορφής του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού,και ενός άλλου κόσμου,όστις θερμαινόμενος μάλλον από το πνεύμα το αθάνατον ,παρά από την ύλην την φθαρτή του αρχαίου Ελληνισμού,προτιμά να μαζευει ζωντανά τριαντάφυλλα,καυτάς ακτίνας του ηλίου ,σπαρταριστάς κυμάνσεις του κυανού,μεθυστικά αρώματα της γεννήσεως και αυξήσεως των όντων.
Τους ζώντας εντός του νέου αυτού Ελληνικού κόσμου ,τους εξέλαβαν διώκτας του αρχαίου ελληνικού πνεύματος και καταστροφείς της γλωσσικής ενώσεως ,ΕΝΩ ΑΥΤΟΙ ΑΚΡΙΒΩΣ ΣΥΝΕΧΙΖΟΝΤΕΣ ΤΟ ΜΕΓΑ ΕΘΝΙΚΟΝ ΜΥΣΤΗΡΙΟΝ ΤΟΥ 1821 ΕΚΔΗΛΩΘΕΝ ΚΥΡΙΩΣ ΕΙΣ ΤΑ ΑΘΑΝΑΤΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ δύνανται δίκαιως να ισχυριστούν ότι αντιπροσωπεύουν την μεγάλην Ελληνικήν Δημοκρατίαν,ΕΝΩ ΟΙ ΟΠΟΑΔΟΙ ΤΗΣ ΥΠΕΡΚΑΘΑΡΕΥΟΥΣΗΣ ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΧΩΡΙΣΟΥΝ ΤΗΝ ΤΑΞΙΝ ΤΩΝ ΑΝΕΠΤΥΓΜΕΝΩΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΟΛΥΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟΝ ΛΑΟΝ"

-ο αθεόφοβος,χρησιμοποιεί την λέξη "λαός".Καλά δεν ντρέπεται;
-http://www.youtube.com/watch?v=IZ_pstKPuA8&feature=related(η γλώσσα του ελληνικού Λαού,για απανωτά εγκεφαλικά στούς καθαρευουσιάνους)
15/01 00:02  Nantia42
Στο εξαιρετικο αυτο site , υπαρχει και το : http://abnet.agrino.org/htmls/Z/Z007.html "Πως ψηφίστηκε το μονοτονικό -πρακτικά συνεδρίασης 11ης Ιαν. 1982"
Ο Ν. Βρεττακος και ο Κ. Καστοριαδης δεν συμφωνησαν με το καθιερωση του μονοτονικου.
15/01 00:14  zaratustra
Το διάβασα στα γρήγορα, ε δεν μου λέει τίποτα συγκεκριμένο.

Απομονώνω το παρακάτω απόσπασμα

"Δεν είναι, φαίνεται, σε θέση να καταλάβει ότι η παιδαγωγική επιστήμη, ανάμεσα στα άλλα, αναζητεί τον προσφορότερο τρόπο ώστε να οικειωθεί ο μαθητής ­ αλλά και ο καθένας μας ­ τα όποια αγαθά της παιδείας. Ξεχνά και τούτο: ότι, αν ένα μέτρο βοηθάει την ελληνική οικονομία, είναι επιδοκιμαστέο και αποδεκτό. Και το μονοτονικό εξυπηρετεί και απ' αυτή την πλευρά τα ελληνικά πράγματα. "

Μα οικοιώθηκε ο έλληνας μαθητής τα αγαθά της παιδείας με την επιβολή του μονοτονικού; Το πολυτονικό έφταιγε;
Και το άλλο που αναφέρει ο Κριαράς, και έχει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον, επικαλούμενος λόγους προς το συμφέρον της ελληνικής οικονομίας; Δεν είναι σε αντίφαση με τον ισχυρισμό του ότι τέτοια ζητήματα είναι αρμοδιότητα των ειδικών και των γλωσσολόγων;
Η μήπως έγινε οικονομολόγος;
Πρόσφατα είχα ακούσει προτάσεις να καταργηθούν τα ι,υ,η και να υπάρχει μόνο το ι . Από ειδικούς πάλι.

Είπαμε, η μορφή γεννά περιεχόμενο. Βασικός κανόνας της αισθητικής.
15/01 00:47  zaratustra
Όσον αφορά τον διαχωρισμό της γλώσσας σε καθαρεύουσα και δημοτικιά , και οι δυό τους φτωχαίνουν την γλώσσα, καλουπώνουν και περιορίζουν την έκφραση.Επί πλέον ο διαχωρισμός είναι και αποπροσανατολιστικός.
Ξαναλέω, όχι στην δικτατορία της καθαρεύουσας η της δημοτικής. Ναι στην ελεύθερη ζωντανή ελληνική γλώσσα όπου αυτή εκφράζεται. Στο χωριό, στην πόλη, στο συνεργείο, στο λιμάνι, στο πανεπιστήμιο, στο θέατρο, στην συγγραφή, στην φυλακή, στο γήπεδο, παντού. Η ελληνική γλώσσα από την αρχαιότητα ως σήμερα εξελίσσεται σαν ζωντανός οργανισμός, μέσα από ζωντανές διαδικασίες και όχι με την επιβολή νόμων και διαταγμάτων.

Με όλα αυτά "δεν ξέρω αν έγινα αντιληπτός", που έλεγε σε μια φοβερή ατάκα ο υπέροχος Λογοθετίδης

Άντε καληνύχτα...
15/01 00:53  Nastybishop
ζαρατούστρα, ποια είναι η όμως η προέλευση του πολυτονικού; Φαντάζομαι το γνωρίζεις ότι η γραφή των αρχαίων συγγραφέων ήταν κεφαλαιογράμματη και άτονη. Αυτή λοιπόν η μορφή δεν δημιουργούσε περιεχόμενο;
15/01 00:54  Nastybishop
Παρόλα αυτά με το τελευταίο σου σχόλιο δεν μπορώ παρά να συμφωνήσω.
15/01 07:58  Usοund
Μα γι αυτήν μιλάμε ,zara. Για την ελεύθερη, ζωντανή γλώσσα όπου και όπως αυτή εκφράζεται. Αυτό δεν είναι η νεοελληνική? Είδες κανέναν να διαλέγεται σήμερα με τουτέστιν και τούμπαλιν? Ο κατέχων την Νεοελληνική δεν έχει πρόβλημα στη διατύπωση και εκφορά σκέψεων και νοημάτων. Η νεοελληνική κυλάει σα γάργαρο νεράκι από την πένα η τον λόγο του γνώστη. Δεν αγκυλώνεται σε τύπους, δεν επιτελεί τελετουργία, δεν φτιασιδώνεται και βεβαίως δεν κορδώνεται. Είναι εύληπτη, κατανοητή και απέρριτη. Δεν είναι διχασμένη προσωπικότητα που αλλιώς μιλάει κι αλλιώς γράφει. Ντύνει, στολίζει, νοικοκυρεύει. Υπηρετεί, δεν "εξυπηρετεϊ". Δεν χρειάζεται στολίδια και μπιχλιμπίδια. Είναι από μόνη της ωραία γιατί είναι πάντα νέα.Άντε, καλημέρα!
15/01 08:39  zaratustra
Καλημέρα usound

Επειδή μυρίζομαι παρεξήγηση το "άντε καληνύχτα" που έγραψα είναι τρόπος έκφρασης που το συνηθίζω στις συναναστροφές μου, το άντε έχει την ένδειξη του αποχαιρετισμού, καμιά σχέση είτε σε περιεχόμενο είτε σε ύφος με το " άντε ...""που λέω άλλες φορές. Απλά γιατί το " άντε καλημέρα" σου μου έδειξε σαν να ενοχλήθηκες.
Στο ζουμί τώρα. Αφού συμφωνούμε στην ζωντανή γλώσσα ( εγώ έχω απέναντί μου και τους καθαρευσουσιάνους και τους δημοτικιστές, τυπολάτρες είναι και οι δύο ), λέω λοιπόν αφού είμαστε υποστηρικτές της ζωντανής γλώσσας, και αυτό είναι εμφανές από τα κείμενα που γράφεις, η μόνη διαφωνία μας είναι στην χρήση του μονοτονικού και τις συνέπειες της.
Πάντως εχθρό της ζωντάνιας που λέμε, θεωρώ τις γλωσσικές αλλαγές που έγιναν στην μεταπολίτευση.

Νάστυ

Τα ερωτήματα που έβαλες σχετικά με την προέλευση του πολυτονικού και την αρχαιοελληνική γραφή τα απαντάνε οι Βρετάκος και Καστοριάδης στον σύνδεσμο που παρέθεσε πριν η Νάντια. Ειδικά η απάντηση του Καστοριάδη είναι κόλαφος. Ό άνθρωπος μέσα σε 10 γραμμές τα λέει ΟΛΑ.

Κορνήλιος Καστοριάδης - Καταστρέφουμε ό,τι κτίσαμε

"... Αν δεν θέλετε, κύριοι του υπουργείου, να κάνετε φωνητική ορθογραφία, τότε πρέπει ν' αφήσετε τους τόνους και τα πνεύματα, γιατί αυτοί που τους βάλανε ξέρανε τι κάνανε. Δεν υπήρχαν στα αρχαία ελληνικά, γιατί απλούστατα υπήρχαν μέσα στις ίδιες τις λέξεις. Αυτοί, οι Κριαράς και οι άλλοι, τα κτήνη τα τετράποδα που έκαναν αυτές τις μεταρρυθμίσεις - αυτό παρακαλώ να γραφεί στις εφημερίδες- δεν ξέρουν τι είναι γλώσσα. Δεν ξέρουν αυτό που γνώριζε η κόρη μου στα τρία της χρόνια. Μάθαινε μία λέξη και μετά έψαχνε για τις συγγενείς της. Αυτό είναι μια γλώσσα. Ενα μάγμα, ένα πλέγμα, όπου οι λέξεις παράγονται οι μεν από τις δε, όπου οι σημασίες γλιστράνε από τη μία στην άλλη, είναι μια οργανική ενότητα από την οποία δεν μπορείς να βγάλεις και να κολλήσεις πράγματα, δυνάμει μιας ψευτοκυβερνήσεως, καθισμένος σ' ένα γραφείο στο υπουργείο Παιδείας. Η κατάργηση των τόνων και των πνευμάτων εί
15/01 08:44  zaratustra
Κορνήλιος Καστοριάδης - Καταστρέφουμε ό,τι κτίσαμε

”... Αν δεν θέλετε, κύριοι του υπουργείου, να κάνετε φωνητική ορθογραφία, τότε πρέπει ν' αφήσετε τους τόνους και τα πνεύματα, γιατί αυτοί που τους βάλανε ξέρανε τι κάνανε. Δεν υπήρχαν στα αρχαία ελληνικά, γιατί απλούστατα υπήρχαν μέσα στις ίδιες τις λέξεις. Αυτοί, οι Κριαράς και οι άλλοι, τα κτήνη τα τετράποδα που έκαναν αυτές τις μεταρρυθμίσεις - αυτό παρακαλώ να γραφεί στις εφημερίδες- δεν ξέρουν τι είναι γλώσσα. Δεν ξέρουν αυτό που γνώριζε η κόρη μου στα τρία της χρόνια. Μάθαινε μία λέξη και μετά έψαχνε για τις συγγενείς της. Αυτό είναι μια γλώσσα. Ενα μάγμα, ένα πλέγμα, όπου οι λέξεις παράγονται οι μεν από τις δε, όπου οι σημασίες γλιστράνε από τη μία στην άλλη, είναι μια οργανική ενότητα από την οποία δεν μπορείς να βγάλεις και να κολλήσεις πράγματα, δυνάμει μιας ψευτοκυβερνήσεως, καθισμένος σ' ένα γραφείο στο υπουργείο Παιδείας. Η κατάργηση των τόνων και των πνευμάτων είναι η κατάργηση της ορθογραφίας, που είναι τελικά η κατάργηση της συνέχειας. Ηδη, τα παιδιά δεν μπορούν να καταλάβουν Καβάφη, Σεφέρη, Ελύτη, γιατί αυτοί είναι γεμάτοι από τον πλούτο των αρχαίων ελληνικών. Δηλαδή, πάμε να καταστρέψουμε ό,τι κτίσαμε. Αυτή είναι η δραματική μοίρα τού σύγχρονου ελληνισμού.”

Να κἀνουμε ένα διάλειμμα ολίγων ωρών;
15/01 08:47  zaratustra
κάνουμε και όχι κἀάνουμε, εννοείται.
Ωχ θα κατηγορηθώ για εισαγωγή αλφαριθμητικής γραφής ...
15/01 08:55  Usοund
Να κάνουμε όσο θέλεις. Η απάντηση στην τελευταία σου ένσταση είναι πανεύκολη.Μόνο που δεν θα μπορέσω μετά το μεσημέρι. Μην θεωρηθεί ως φυγομαχία.
15/01 09:28  Nastybishop
zaratustra, στο κείμενο αυτό ο Κ.Καστοριάδης, που είναι τεράστια προσωπικότητα δεν το συζητάμε, εκφράζει τον αποτροπιασμό του για μια κυβερνητική ρύθμιση σε ένα ζήτημα που δεν συμφωνεί αλλά δεν απαντάει σε αυτό που ρώτησα.

Πως δηλαδή από μια τέτοια μορφή (κεφαλαία δίχως τόνους) που σήμερα θα σήκωνε θύελλα διαμαρτυριών για την ακαλαισθησία της ακόμα και σε ένα χρηματιστηριακό φόρουμ, γεννούσε σε μια άλλη εποχή μια χαρά περιεχόμενο;

Θα ήθελα επίσης την δική σου γνώμη πάνω στο θέμα, μιας που με εσένα μιλάω και όχι με τον Κορνήλιο.

ΑΥΤΑΚΑΙΤΑΛΕΜΕΠΑΛΙΤΟΑΠΟΓΕΥΜΑ :)
Σελίδα 1 από 2Νεότερα σχόλια »Τελευταία σελίδα

Σχετικά με το blog

Λίγα λόγια για εμένα
www.mantri.gr
Αναζήτηση
Προηγούμενα Άρθρα
Τελευταίες δημοσιεύσεις
Σύνδεσμοι