ALI BABA
Το ζατρίκιον κι ο Έλλην.
1641 αναγνώστες
Κυριακή, 21 Δεκεμβρίου 2008
10:38
Να ένα παιγνίδι που δεν είναι παιγνίδι. Του λείπουν οι κυριότεροι παράγοντες που αποτελούν τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα των παιγνιδιών του πράσινου τραπεζιού: η τύχη και το κέρδος. Τι κρίμα να μην έχει εισαχθεί στα σχολεία μας. Το λέω σοβαρά. Υπάρχουν χώρες όπου είναι υποχρεωτική η διδασκαλία του. Γιατί όχι και σ εμάς? Θα ήταν πιο χρήσιμο από την ιστορία της κυρίας Πετεφρή και πολύ πιο ηθικοπλαστικό από τις ανεκδιήγητες ντροπές των Λαβδακιδών και των Ατρειδών, που αποτελούν αντικείμενο διδασκαλίας στα σχολεία μας. Θα ήταν ασφαλώς πιο χρήσιμο από τις πανουργίες του Οδυσσέα , οι οποίες διδάσκονται σε ένα λαό που από ιδιοσυγκρασία και παράδοση ρέπει προς την πονηρία και κάνει σύγχυση μεταξύ καπατσοσύνης και ευφυΐας.
Ένα μάθημα υπομονής, συγκέντρωσης, προσοχής, σκέψης. Ούτε παραγγελία να το είχαμε. Ό,τι ακριβώς λείπει από τον Έλληνα. Άρνηση της κουτουράδας, άρνηση της τσαπατσουλιάς και της προχειρότητας. Άρνηση της τύχης, ελεεινής θεάς που με τόσο φανατισμό προσκυνούμε. Άρνηση των ανυπολογίστων παραγόντων στους οποίους κάθε φορά που δίνουμε μια μάχη, στηρίζουμε το μεγαλύτερο μέρος των ελπίδων μας. Άρνηση της πονηρίας, της απάτης, της ζαριάς, του καταφερτζισμού, της ματσαράγκας, του κόλπου, της μηχανής, της εξυπνάδας, με την έννοια που δίνουμε στη λέξη, της ικανότητας δηλαδή να παρακάμπτουμε τις πόρτες και να μπαίνουμε από τα παράθυρα.
Εκεί μπροστά στη σκακιέρα θα μας έδειχνε ο Έλληνας το μέτρο των ικανοτήτων του. Κυνηγός της εύκολης επιτυχίας, όταν έσκυβε στο σκάκι θα καταλάβαινε πως δεν μπορεί να περιμένει τη νίκη παρά μόνο από τον εαυτό του τον ίδιο: από τη φρόνηση, το θάρρος, την εγκαρτέρηση, την ένταση της προσπάθειας. Τίποτα απ την τύχη. Αυτή στο σκάκι είναι η μεγάλη ηττημένη. Πλήρης ανατροπή του θρόνου της. Σ όλα τα άλλα παιχνίδια θριαμβεύει. Μήπως δεν θριαμβεύει γενικότερα και στη ζωή του Έλληνα? Της φορτώνει όλα τα βάρη που έπρεπε να φορτώνει στον εαυτό του. Πόσες εκφράσεις για την εκδήλωση της υποταγής του….Αν είναι της τύχης….Της τύχης τα γραμμένα…..Ό,τι είναι το τυχερό….Αν έχεις τύχη διάβαινε….Σαν δεν σου τρέχει που την κυνηγάς? Και η ευχή πριν κάθε επιδίωξή μας: Καλή τύχη!
Κερδισμένους στο παιχνίδι της ζωής σπάνια θ αναγνωρίσουμε τους ικανούς. Εκείνους που αναγνωρίζουμε είναι οι τυχεροί. Στην τύχη δίνουμε όλοι το προβάδισμα. Όλοι εκτός από το σκακιστή. Αυτός όταν καθίσει αντίκρυ στη σκακιέρα του ξέρει ότι μόνον από την τύχη δεν έχει κάτι να περιμένει. Ούτε το ζάρι ούτε το χαρτί θα του δώσουν τη νίκη. Τα πάντα απ αυτόν. Ισχύς του ο εαυτός του. Υπεύθυνος για τις πράξεις του, κύριος των τυχών του, δημιουργός της επιτυχίας και της αποτυχίας του, όπως στρώσει θα κοιμηθεί. Γι αυτό και ηττημένος δεν τα βάσει με την τύχη του. Τα βάζει με τον εαυτό του, που δεν πρόσεξε όσο έπρεπε, που δεν είχε την προπαίδεια που του χρειαζόταν, που παρουσιάστηκε στον αγώνα με ατελή προπαρασκευή. Και προσπαθεί στο προσεχές ματς να φανεί καλύτερος.
 

Πολλά χρόνια πριν. Του εκπληκτικού αρθρογράφου του Βήματος, Παλαιολόγου. Έκανα τον κόπο να το πληκτρολογήσω. Δεν το βρήκα στο διαδίκτυο.Πιστεύω πως άξιζε .

 

 

                                        

 

Αξιολογήστε το άρθρο 
1 ψήφος
 Εκτύπωση     Αποστολή με e-mail
Σχόλια

21/12 11:43  Πι-πι το παπί
Ακόμη καλύτερο παιχνίδι από εκπαιδευτικής άποψης είναι το μπριτζ.Διδάσκεται ήδη σε πολλά σχολεία του εξωτερικού και σε κάποια ελάχιστα στην Ελλάδα.
Εδώ στη Λάρισα διδάσκεται σε κάποιο ιδιωτικό σχολείο ενώ από ότι γνωρίζω στην Αθήνα διδάσκεται σε τουλάχιστον ένα δημόσιο σχολείο..
21/12 11:45  haros
αν οι επαναστατες του 21 επαιζαν σκακι,θα ειμαστε ακομα υποδουλοι..αν το 40 υπολογιζαμε ως εθνος προσεκτικα τις πιθανοτητες και καναμε μελετημενες κινησεις,θα ειμαστε μαζι με τους γαλλους πουρκουαδες στην απαξια της συγχρονης ιστοριας.αυτος ο λαος δεν μεγαλουργησε μελετωντας,υπολογιζοντας,εχοντας ορθη σκεψη ,αλλα υπηρξε παντα πανουργος,καπατσος και εραστης της τυχης και της κουζουλαδας,το προτυπο ΕΥΤΥΧΩΣ ειναι ο οδυσσεας και δεν προκειται να αλλαξει.αυτο ειναι σιγουρα μειονεκτημα σε καιρους ειρηνης και αναπτυξης,αλλα οταν τα σκατα χτυπησουν τον ανεμιστηρα,οταν η ιστορια μας χτυπησει την πορτα,προτιμω τον πανουργο οδυσσεα,τον κουζουλο κρητικο,τον καπατσο νεοελληνα,απο τον κρυοκωλο υπολογιστη σκακιστη ελβετο.
21/12 11:55  Πι-πι το παπί
"αν το 40 υπολογιζαμε ως εθνος προσεκτικα τις πιθανοτητες και καναμε μελετημενες κινησεις,θα ειμαστε μαζι με τους γαλλους πουρκουαδες στην απαξια της συγχρονης ιστοριας."
Δεν είναι έτσι! Οι Γάλλοι ηττήθηκαν από τους Γερμανούς όπως και οι Ελληνες.Το πουρκουά δεν το λέγανε οι Γάλλοι αλλά οι Γερμανοί για να κάμψουν την αντίσταση των Γάλλων.Οι οποίοι στην συνέχεια αντιστάθηκαν γενναία στην κατοχή των Γερμανών όπως και εμείς.
"υπηρξε παντα πανουργος,καπατσος και εραστης της τυχης και της κουζουλαδας,το προτυπο ΕΥΤΥΧΩΣ ειναι ο οδυσσεας και δεν προκειται να αλλαξει"
Τα παραπάνω είναι ένας ακόμη μύθος. Περίπου με τον ίδιο τρόπο θα τον ακούσεις να τον λέει ο Τούρκος ο Πακιστανός και ένα πλήθος λαών.Και όπως θα σου φαίνεται γραφικός αν ακούσεις κάποιον ξένο να τον λέει το ίδιο γραφικοί φαινόμαστε και εμείς όταν ισχυριζόμαστε παρόμοια πράγματα...
21/12 12:08  haros
νικος παπ, η ιστορια δεν ξαναγραφεται ,οσο και αν πολλοι το θελουν.οι γαλλοι επεσαν σχεδον ΑΜΑΧΗΤΙ και το πουρκουα ΔΕΝ το ελεγαν οι γερμανοι.το γεγονος οτι ανεπτυξαν μετεπειτα αντισταση,δεν τους εξιλεωνει.με το σκεπτικο σου,οτι δηλαδη ηττηθηκαμε απο τους γερμανους,οπως και οι γαλλοι,αρα να υποθεσω οτι κατ εσε,ΚΑΚΩΣ αντισταθηκαμε λυσσαλεα,υπαρχουν ΕΥΤΥΧΩΣ ακομα ελληνες που διαφωνουν..
οσο περι <γραφικοτητων>,επετρεψε σε ορισμενους ΕΛΛΗΝΕΣ να ειναι γραφικοι ,οι υπολοιποι ας κανουν παρεα με τους ορθολογιστες,υπολογιστες και προτυπα ορισμενων ΕΛΒΕΤΟΥΣ.
21/12 12:10  elenitsa 1
Aς μου επιτραπει να προσθεσω μια ακομα παραμετρο:Και μονο το γεγονος οτι για να εχεις σημαντικες πιθανοτητες να μην ηττηθεις,πρεπει να "δεις"καμμια δεκαρια κινησεις μπροστα πριν κανεις την δικη σου,καθιστα αυτοματως το σκακι ακρως παιδευτικο παιγνιο.
21/12 12:15  Κλεάνθης
Εξαιρετικό!

Αλλά και ο Χάρος επίσης σωστός λέγοντας ότι "αυτή η χώρα οφείλει την ύπαρξή της στους κουζουλούς και όχι από τους νοικοκυραίους"

Τα του άρθρου για τις εποχές με λιακάδα, τα του Χάρου για τις εποχές με συννεφιά

Καλημέρα!
21/12 12:23  Usοund
1)Οι Ελβετοί δεν διακρίνονται και τόσο γιά τη σκακιστική τους δεινότητα.
2)Η νίκη επί των Ιταλών το 40 ήταν αποτέλεσμα τύχης, πανουργίας και καπατσοσύνης? Η μήπως συνέπεια καλής προετοιμασίας, γενναιότητας και υψηλού πολεμικού φρονήματος?
3)"αυτο ειναι σιγουρα μειονεκτημα σε καιρους ειρηνης και αναπτυξης"
Ε, τότε να κάνουμε κανα πόλεμο να δείξουμε την καπατσοσύνη μας.
21/12 12:38  protesilaos
Oντως το πουρκουα ηταν συνθημα που ειχε μεγαλη απηχηση σε μεγαλη μεριδα Γαλλων,που δεν ακουγαν τον μεγα Ντε Γκωλ που προειδοποιουσε πριν τον πολεμο για την γερμανικη επιθετικοτητα.Επισης εχουν και το ιστορικο βαρος του αισχους του Βισυ και του στρατηγου Πεταιν,που απο ηρωας του Α Παγκοσμιου Πολεμου καταντησε συνεργατης των Γερμανων και επικεφαλης της κυβερνησης του Βισυ.
21/12 12:39  haros
μην το κανεις γυριστη γιουσαουντ,ξερεις πολυ καλα οτι δεν ομιλεις ουτε εσυ ,ουτε εγω για το παιχνιδι αυτο καθαυτο,αλλα για την αλλαγη νοοτροπιας που ευαγγελιζεται η πολιτικη ορθοτητα της παγκοσμιοποιησης.καταλαβαινεις πολυ καλα τι εννοω και οταν χρησιμοποιεις φρασεις απο κειμενο αλλου,μην κοβεις αυτα που δεν σε βολευουν..<τυχη,πανουργια ,καπατσοσυνη και κουζουλαδα> ηταν το πληρες..οσο για τον πολεμο,κανεις δεν τον θελει,ουτε ειμαι στρατοκαβλος..ας ελπισουμε μονο,την επομενη φορα (που αναποδραστα θα ερθει)να μην εχουμε αλλοιωθει τελειως ως λαος..να υπαρχει ο οδυσσεας μεσα μας..
21/12 12:42  protesilaos
Και ο Αχιλλεας Ηare,χρειαζονται χαρακτηριστικα και των δυο.
21/12 12:46  Usοund
Συγγνώμη, ξέχασα την κουζουλάδα. Το μεγαλύτερο προνόμιο του Έλληνος. Η παγκοσμιοποίηση που κολλάει? Αδυνατώ να το συλλάβω.
21/12 12:46  Nantia42
Εξαιρετικό το άρθρο του Παλαιολογου !
Δεν ξέρω σκάκι, δεν έμαθα ποτέ, αν και ο πατέρας μου προσπάθησε .
Δεν ταιριάζει στην ιδιοσυγκρασία του Έλληνα.
Αυτό όμως είναι ένας ακόμα λόγος για να εισαχθεί στα σχολεία .
Από αυτά έχει έλλειμμα ο Έλληνας, από πειθαρχία , φρόνηση, επιμονή, καθαρή σκέψη.
Τα άλλα του χαρακτηριστικά, που άλλοτε είναι πλεονέκτημα και άλλοτε βαρίδι, τα έχει σε μέγιστο βαθμό.
Ευτυχώς, τα τελευταία χρόνια , όλο και περισσότεροι νέοι ασχολούνται .
21/12 12:47  Nastybishop
Ωραίο άρθρο. Το έχω διαβάσει ξανά...αλλά δεν θυμάμαι που...Σιαπέρας, πρώτος τόμος;
21/12 12:49  haros
σαφως ναι πρωτεσιλαε,η γενναιοτητα και η κουζουλαδα,ηταν ιδιοτητες του ετερου μεγαλου(μυθικου) προγονου..βεβαια και αυτος,ως γνησιος ελλην,παρολιγο να αφησει τον λαο του να χασει τον πολεμο,επειδη ειχε πεισμωσει που ο αγαμενων ο κολογερος του εκλεψε την γκομενα..
21/12 12:51  Usοund
Σιαπέρας, πρώτος τόμος. Ακριβώς! Ελέφαντας είσαι?
21/12 12:53  haros
ρε σεις,εντελει θα δουμε τιτανομαχια σκακιστων στο καπιταλ η οχι?? για να ξερω να κανω και τον μπουκμεικερ(που ως γνωστον κονομαει παντα,εκτος απροοπτου..)
21/12 12:54  protesilaos
Καλα εκανε και πεισμωσε.Εμ και ερχομαι-σου λεει- να σε βοηθησω και απο πανω κλεβεις και την Βρησηιδα;Παρε την Μηνιν μου τωρα και βγαλτα περα με τους τουφεκαλευρηδες που εχεις...Καλα εκανε.
21/12 12:54  Usοund
Περιμένω τον αγώνα mc vs Nasty. Φοβάται ο Γιάννης το θεριό...
21/12 12:58  Nastybishop
Είδες μνήμη που έχω ο άτιμος;; Δεν μου ξεφεύγει τίποτε!
21/12 13:02  elenitsa 1
Τρωγονταν σαν τα σκυλια για τα ματια[κι οχι μονο] μιας ξελογιαστρας,αλλα τα κουδουνια-καποιοι απ'αυτους-δεν τα γλυτωσαν.Μεχρι και πισωγλεντηδες τους ειπαν,Πρωτ.Αυτο πως εξηγειται?
21/12 13:03  protesilaos
Για καντο μου πενηνταρακια βρε Ελενη,γιατι δεν το καταλαβα το ερωτημα..
21/12 13:03  Usοund
Ρε Ελένη, καημό το έχω. Στις Πανελλαδικές γι αυτό σ έκοψαν? Εκτός θέματος?
21/12 13:10  haros
στο μεταξυ ο αλλος ο συνεταιρος που ειναι?? παιρνει μαθηματα σκακιου ?? α,βρε swear,μην παιδευεσαι αδικα..καντο οπως ο γιουσαουνης που κερασε κατι τζιμανια φιλους του γιου του ενα ποτακι και τους καθησε στον υπολογιστη να σκισουν το mc ,δηθεν οτι ηταν αυτος...ποτε θα μαθεις μικρε αγαθε ιδεολογε??
21/12 13:14  Usοund
Τακτική, στρατηγική,συντεταγμένη οπισθοχώρηση και αντεπίθεση πάση δυνάμει με τας εφεδρείας. Κι ο εχθρός κατετροπώθη.Βάλε και λίγη λαμογιά. Έλλην γαρ.
21/12 13:19  haros
βρε αρχιλαμογιο,δεν ντρεπεσαι λιγο που κοιτας να στερησεις το κομμα απο χιλια ευρω?? ουστ,αντιδραστικε τυπε,δεκαρα δεν θα δεις...
21/12 13:23  Usοund
Δύο χιλιάρικα, περικαλώ! Μην κλέβουμε! Έχω μάρτυρες.
21/12 13:24  Nastybishop
Δεν είναι τυχαίο που είναι τόσο δημοφιλές το τάβλι στην Ελλάδα. Σου λέει ο άλλος με το φραπέ τώρα, να χαζεύουμε γκομενάκια...σιγά μην κάθομαι και χολοσκάω αν το Ιe3 ή το Rf4 είναι επαρκής άμυνα...Ρε ρίξε μια ζαριά να γουστάρουμε! Χα,χα,χα
21/12 13:26  haros
καλα,απο αυτα που θα παρεις(ξερεις τι θα παρεις οταν βαζεις ιντερνετικα στοιχηματα),δωσε μου τα μισα και θα σου εξηγησω που κολλαει η παγκοσμιοποιηση στο ολο σκηνικο...
21/12 13:28  Usοund
Του φέρνεις το τάβλι στην κεφάλα? Albatrus σε κονσερβοκούτι, εσένα το λέω! Τσιριμώκο, ε Τσιριμώκο!Χαφιέ της αντίδρασης. Πέμπτη φάλαγγα του Γρίβα. Ξεφτίλααααααααααααα!
21/12 13:28  Nastybishop
Το "ζατρίκιον" είναι ελληνικής ετυμολογίας;
21/12 13:29  haros
ναστυ,σταματα να θιγεις τα ιερα και τα οσια του ελληνα(ταβλι),οπως επισης και τον φραπε και το <κοβω κινηση>,μηπως να πινουμε κανενα τσαγακι απο σαμοβαρι ασημενιο?? (αν και ο φραπες ειναι ντεμοντε,τωρα πινει φρεντο η ελλαδα..)
21/12 13:30  protesilaos
Νasty,και το ταβλι εχει-σε πολυ μικροτερο βαθμο βεβαια-στοιχεια στρατηγικης.Δεν ειναι 100% θεμα ζαριου.Μην το υποτιμαμε...
21/12 13:30  Nastybishop
χαρος, εννοείται ότι δεν θα τα κόψουμε αυτά; Τι είμαστε τίποτα φλουφληδες ελβετοί; Στόχος μου είναι να τα συνδυασουμε με σκάκι βέβαια...
21/12 13:31  Nastybishop
Ναι δεν διαφωνώ. Και το τάβλι θέλει την εμπειρία του.
21/12 13:31  Usοund
http://alibaba.capitalblogs.gr/showArticle.asp?id=9800&blid=207
Στην αρχή.Δεν μας διαβάζεις!
21/12 13:32  Nastybishop
usound, για δες τα σχόλια εκείνου του θέματος...
21/12 13:33  Nastybishop
Περσικη λέξη είναι συνεπώς..
21/12 13:34  Usοund
Ναι, αλλά η ετυμολογία σου διέφυγε.
21/12 13:35  Nastybishop
Nαι όντως...
21/12 13:36  Usοund
Ακριβώς. Και άλλαξε τον τίτλο του θέματός σου. Κάνε το: "Τα λεφτά του, ρεεεεεεεε"!
21/12 13:38  Nastybishop
χαχαχα την έκανε ο αλμπατρος έτσι; Πάντως έκανε πολύ φιλότιμη προσπάθεια. Το Ih3 ήταν σωστό απλά πρόωρο...
21/12 13:40  haros
ουχαχαχα,μην κανεις ετσι βρε γιουσαουνη,προφανως αυτος που εχασε το στοιχημα σκοπευει να σε πληρωσει..θα σου γραψει ενα μηνυμα <παρε δυο χιλιαρικα>,ουτως η αλλως,στο ιντερνετ το βαλατε το στοιχημα...,ιντερνετικα θα σε πληρωσει λοιπον..ουχαχαχαχα...
21/12 13:40  Usοund
Ο φίλος είναι της σχολής του χτύπα, πάρε τον πούλο και φεύγα. Ο Παπαρήγας!
21/12 13:42  Usοund
Μη φοβού, Μήτσο! Έχω τη διεύθυνσή του. Θα στείλω μήνυμα στη γυναίκα του πως μπαίνει τα βράδυα στο ιντερνετ και βλέπει τσόντες. Δεν ξέρει που έμπλεξε!
21/12 13:53  haros
κοιτα,σηκωσε αρθρο με τιτλο <χρεη τιμης>,ειναι η εκφραση που χρησιμοποιουσαν οι παλιοι γαλλοι αριστοκρατες(που πλενοντουσαν μια φορα τον χρονο,οπως και ολοι οι τοτε αριστοκρατες) για τα χρεη απο τα χαρτια..αν ειχες καποιο πλουσιο θειο τοτε και ηθελες να δανειστεις λεφτα για να αγορασεις βιβλια,ειχες περισσοτερες πιθανοτητες να τα παρεις,αν του ελεγες οτι αφορουσαν <χρεη τιμης>..(αυτο καπου το ειχα διαβασει,δεν θυμαμαι που,εχω μνημη χρυσοψαρου..)
21/12 13:56  Usοund
Κι αν τσιμπήσει ο Μαρίνης?
21/12 13:57  Nastybishop
παρτίδα μαρίνης-usound να δω και τι στον κόσμο!
21/12 13:59  haros
ο μαρινης σημερα θα λειπει,θα παει στο χιλτον λεει,στο τσιμπουσι του ΣΕΔ...
21/12 14:01  Usοund
Ti να δεις? Το ματ στην δεύτερη κίνηση? Αν παίζει με τα άσπρα...
21/12 14:03  Usοund
Πάλι τζάμπα θα φάει?
Σελίδα 1 από 2Νεότερα σχόλια »Τελευταία σελίδα

Σχετικά με το blog

Λίγα λόγια για εμένα
www.mantri.gr
Αναζήτηση
Προηγούμενα Άρθρα
Τελευταίες δημοσιεύσεις
Σύνδεσμοι