ALI BABA
Quo Vadis Gomene ?
1442 αναγνώστες
Δευτέρα, 1 Σεπτεμβρίου 2008
15:51

"Έρως Κοιμώμενος"    -Ξύπνα ρε !

 

[ Σήμερα θα μιλήσουμε καθαρά φιλοσοφικά/φιλολογικά και παρακαλώ να τηρηθεί ένα στοιχειώδες επίπεδο διαλόγου.  Σχόλια του τύπου «τι κέφια σήμερα ?», «καλό μήνα/καλό χειμώνα», «πού ‘σαι ρε μεγάλε, χάθηκες!», αφιερώσεις youtube και λοιπές αηδίες θα διαγράφονται πάραυτα. Άντε, γιατί παράγινε το κακό ]

 
-Τί είναι, αλήθεια, ο Έρωτας ? -Είναι ο θρίαμβος του παραλογισμού πάνω στη λογική, όπως είπε κι ο αμπελοφιλόσοφος ? -Μην είναι ο ασπασμός των αγγέλων προς τ’ άστρα, όπως διεκήρυξε ο Βίκτωρας Ουγγός ? –Ή μήπως έρωτας είναι θαρρώ, ότι νοιώθω αγγίζω και ζω, ένα αθώο φιλί, ένα βλέμμα που στάζει ζωή, όπως ύμνησε ο Πάριος, σε ντουέτο με τον υιό, Χάρη Βαθρακομούρη  ? -Να προτιμήσουμε την πιο επιστημονική εκδοχή, περί έκτακτης χημικής διεργασίας του εγκεφάλου ? Ή μήπως είναι προτιμητέα η εκλαϊκευμένη, μπανάλ,  εκδοχή περί φωτιάς, πυρκαϊας και ολοσχερούς καταστροφής ? 
 

Στο παραπάνω θεμελιώδες, αρχέγονο ερώτημα, πολλοί επεχείρησαν κατά καιρούς ν’ απαντήσουν, συνήθως όμως αποτυχημένα.

Εσχάτως, παρατηρείται μία δειλή, υπολανθάνουσα, συγκεκαλυμμένη προσπάθεια έμμεσης τοποθέτησης κάποιων αξιόλογων φίλων Bloggers επί του κρίσιμου ζητήματος. Βεβαίως, οι επιμέρους υποκειμενικές προσεγγίσεις παραλλάσσουν –λογικό, εφόσον μιλάμε για διαφορετικές προσωπικότητες- αλλά εκείνο που παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι αυτή καθαυτή η κατακλείδα όλων -σχεδόν- των ξεχωριστών προσεγγίσεων, που ουσιαστικά είναι κοινή : -Το μάταιο, το ανεκπλήρωτο, το αδιέξοδο. Σήμερα, λοιπόν, θα μελετήσουμε κριτικά το έργο τριών διαφορετικών κορυφαίων λογοτεχνών, της ίδιας σχολής, προκειμένου να αντιληφθούμε τις σημαντικές εκφραστικές αποκλίσεις, αλλά και  τις κάποιες ομοιότητες.

 
Yannis K,  «Tα κινέζικα φύκια» (εκδόσεις Capital, 2007-2008): Δεν χωρεί αμφιβολία ότι στον Yannis πιστώνεται η δημιουργία ενός ολόκληρου υπόγειου λογοτεχνικού ρεύματος, που έπειτα ακολούθησαν και οι λοιποί διανοητές. Η ευαίσθητη πέννα του δουλεύει σκληρά, κάποτε βίαια, πάνω σ’ έναν σκοτεινό καμβά μελαγχολίας, πλημμυρίζοντας τη σκέψη με πικρά μηνύματα. Εδώ, ο δημιουργός προτιμά να θέτει τον εαυτό του σε δεύτερο πλάνο, αφήνοντας τη σκηνή ελεύθερη για τις αχνές, σχεδόν διαφανείς, γυναικείες φιγούρες που τον περιστοιχίζουν. Στην κορύφωση του έργου, ο αναγνώστης θα βιώσει τραγικά το αίσθημα της απώλειας, καθώς ο Ήρωας αποτραβιέται στη αέναη μοναχικότητά του, με συντροφιά λίγα φύκια, αφήνοντας ξοπίσω του «μπουκάλα», το μισό γυναικείο πληθυσμό της Κίνας, ήτοι καμμιά εξακοσαριά εκατομμύρια  κεφάλια, κάποια εκ των οποίων -ως εικός- απερίγραπτου κάλλους …   
 
Usound, «Ο Αναπτήρας» (εκδόσεις Capital, 2008) : Αναμφισβήτητα, το εξαίρετο έργο του Usound φέρει επιρροές από το ύφος του Υannis K. Toύτο όμως, ουδόλως του στερεί το στοιχείο της πρωτοτυπίας και μοναδικότητας. Πιο εξωστρεφής ο Usound, αφήνει αρχικά στον αναγνώστη ένα υπονοούμενο ελπίδας, μια χαραμάδα ευόδωσης του ασίγαστου πάθους, παρασύροντάς τον έτσι, μαεστρικά,  σε μία λογοτεχνική φενάκη : Ένας απλός αναπτήρας, σε ξεκάθαρο ρόλο φαλλικού συμβόλου, αλλάζει διαρκώς χέρια, θέτοντας εν αμφιβόλω τις συνήθειες καθημερινής υγιεινής των χρηστών, δι’ ευνόητους λόγους.  Η φλόγα, το τσαχπίνικο άναμμα του τσιγάρου, το παιχνίδισμα των μισόκλειστων από τον καπνό ματιών, δεν είναι παρά το βάθρο, πάνω στο οποίο ο λογοτέχνης υψώνει αριστουργηματικά το γλυπτό του Έρωτα. Ενός όμως έρωτα δραματικού, καταδικασμένου εξαρχής  στην ποινή της αυταπάρνησης. Το τέλος γράφεται σχεδόν ταυτόχρονα με το άναμμα, επιβεβαιώνοντας την αρχική υποψία του κοινωνού-αναγνώστη ότι στις μέρες μας δεν λειτουργεί πλέον το παλιό καλό κόλπο του αναπτήρα, ως όχημα πονηρών γνωριμιών.  
 
GARV «Αφροδίτη» (εκδόσεις Capital, 2008) : Η απροσποίητη γραφή του Garv, ωμή σαν εγγλέζικο λινέλαιο, είναι μια γροθιά στο κατεστημένο της κοινωνικής υποκρισίας και του αστικού καθωσπρεπισμού. Εδώ, το κεντρικό εκφραστικό medium είναι η Αφροδίτη, ένα αδίστακτο πουταναριό ολκής, που όχι μόνον τα κάνει όλα -χωρίς μάλιστα να συμφέρει-, αλλά τα κοκκορεύεται κι από πάνω. Ο Ήρωας, φαινομενικά επιφυλάσσει για τον εαυτό του απλώς και μόνον το ρόλο του εξομολόγου της κοκότας, εμβριθέστερη όμως ανάγνωση αφήνει να διαφανεί ότι ο χρόνος εργάζεται υπέρ του. Με αντιπερισπασμό τα παράγωγα, ο πολιορκητικός κριός αποδυναμώνει σταδιακά τους μεντεσέδες της Μεγάλης Πόρτας, ώστε να οδηγηθούμε αναπόδραστα προς την κάθαρση : Την τσούλα να δίδεται σώματι –ελλείψει ψυχής- και δη άνευ των καθιερωμένων ανταλλαγμάτων. Αξιοσημείωτη επομένως, εν προκειμένω,  όχι μόνον η υφολογική, αλλά και η μυθιστορηματική απόκλιση του συγγραφέα από τους υπόλοιπους του ρεύματος.
Αξιολογήστε το άρθρο 
Δεν έχει αξιολογηθεί
 Εκτύπωση     Αποστολή με e-mail
Σχόλια

01/09 16:17  Nastybishop
δεν ξέρω ποιός διάολος από τους δύο σας το έγραψε, άλλα ένα είναι το σίγουρο, έχει πολύ ταλέντο!
01/09 16:19  elenitsa 1
Ανοιξτε τα λευκωματα των γυμνασιακων χρονων μιας αλλοτινης εποχης.Εκει θα βρειτε απειρους ορισμους του ερωτα.
01/09 16:21  Swearengen
-Πες και κάνα «καλό μήνα» ρε γαϊδούρι Παππά !

-Εlenitsa, άνοιχτα εσύ τα λευκώματα. Φράγκο δε δίνω για τον ορισμό του έρωτα. Για την ΕΥΑΘ έχεις να κάνεις κανένα σχόλιο ή χάνω την ώρα μου ?
01/09 16:26  elenitsa 1
Σιγα μην ασχοληθω τωρα με λευκωματα,Διαμαντη!Δεν ασχοληθηκα εκεινα τα χρονια,τωρα θα με πιασει η πρεμουρα?Για την ΕΥΑΘ περιμενω ν'ακουσω απο εσενα,νερουλα δεν σε λεει ο συνεταιρος σου?
01/09 16:32  CANYON
Αναπτηρας με φυτιλι ειναι τα δικα της χειλη...
Παλαιο ρεμπετικο ασμα απο τον Στρατο Παγιουμτζη...
01/09 16:46  Bluesman
Σήμερα «έγραψες» πραγματικά, γι’ αυτό και δε θα βάλω τίποτα από σωλήνα, το υπόσχομαι...
01/09 17:00  Nastybishop
"του μεγάλου ουμανιστή φιλόσοφου σπάρτη" χαχαχαχα δεν παίζεσαι πραγματικα!...α και ξέχασα, καλό μήνα!
01/09 17:17  apostel
Έχουμε… bubis-69... 6-ανοδοσ… (3/5α)… στην ευαπς (5,96)…
έχουμε… βubis-69... 9-καθοδοσ… (1/5α)… στην ευδαπ (γαβ-noise…?... θα ξέρουμε αύριο)...


01/09 17:24  shade
Καλό μήνα
Καταπληκτική συγκριτική κριτική .
Ο τίτλος σε ποιόν από τους τρείς αναφέρεται γιατί ο favlos παραιτήθηκε μόνος του?
Με την ΕΥΑΘ καλά τα πήγαμε , με την μεγάλη τι θα κάνουμε με τον μπαταχτσή ιδιοκτήτη?
01/09 17:37  pakom
-Το μάταιο, το ανεκπλήρωτο, το αδιέξοδο. Η απαράμιλη σε ύφος αριστουργηματική ανάλυση των υμνωδών του έρωτα έπιασε το κοινό σημείο τους.
Πέτυχε εξαιρετικά να μου θυμίσει εκείνες τις κουλτουριάρικες κριτικές βιβλίων, θεάτρου, κινηματογράφου κλπ που αν δεν τις είχα διαβάσει δεν θα είχα σκεφτεί για το έργο "μάπα το καρπούζι, να μου λείπει". Στη δεδομένη περίπτωση ευτυχώς είχα δεί όλα τα πονήματα και να διαβάσω την κριτική εκ των υστέρων.
Περιττό να πώ ότι έχω λυθεί στα γέλια...
01/09 17:44  Κλεάνθης
φίλε swearengen όπως διαπίστωσες το πομπάρισμα της ΕΥΑΘ απέδωσε καρπούς άμεσα... σου γνωστοποιώ ότι από σήμερα ξεκίνησε και το πομπάρισμα της ναυσιπλοΐας (καλό μήνα/καλό χειμώνα!) όπως είχαμε συνεννοηθεί :)
01/09 17:53  favlos
Εγω θα προτιμούσα να αποσυρθεί το σκέλος που αφορά στο δικό μου δημοσίευμα,με την έννοια ότι η συγκεκριμένη κριτική δεν είναι ευπρεπής και μάλλον θα αποτρέψει και μελλοντικές προσπάθειες άλλων φίλων.
Κάθε τι που βλέπουμε γύρω μας αν το λοιδορούμε δεν προσφέρουμε τίποτα.
01/09 18:03  Nastybishop
Δεν νομίζω ότι είχε τέτοια πρόθεση ο swear...
01/09 18:10  ARETEOS
«Έρωτας είναι η τέχνη του να φεύγεις»

Να φεύγεις, αλλά πώς να φεύγεις! Το πράμα θέλει μεγάλη προσοχή. Γιατί ο ορισμός είναι τορπίλη που το παίζει στα χέρια του μικρό παιδί. Το παίζει στα χέρια του και δεν ξέρει τι είναι….
Έρωτας είναι η τέχνη του να φεύγεις έτσι, που η σφαγή που θα νιώθεις να είναι πιο σφαγερή από τη σφαγή που νιώθει ο σύντροφος που αφήνεις. Αν εκείνος πονάει τρείς, εσύ να πονέσεις εννιά.
Εδώ σε θέλω κάβουρα, που λένε, να περπατάς στα κάρβουνα. Χόρεψες ποτέ σου το χορό του αναστενάρη , χωρίς να σαι αναστενάρης;
01/09 18:12  Swearengen
@Canyon : Σωστός.
@Apostel : Αφού τα είπαμε : -Όλη τη δουλειά την κάνει ο Μπούμπης, με τη βοήθεια του Metastock και κάποιων πολύπλοκων τεχνικών εργαλείων, που δεν ξέρω καν πώς λέγονται. Πολύ γαύγισμα έριξε σήμερα ο Μπούμπης στη ΜΑΡΦΒ. Δεν ξέρω τί τον έπιασε. Αλύχταγε το σκυλί, "μακρυά" μου φώναζε...
@Shade : Ποιά είναι η μεγάλη ;
@Pakom : Είμαστε κουλτουριαραίοι αθρώποι, όλο πγοιότητα.
@Κλεάνθης : Καλά το πάς το έργο. Δουλεύει ρολόϊ το σύστημα.
@Favlos : Ασφαλώς. Δώσε μου μόνο λίγο χρόνο, γύρω στα πέντε λεπτά, ώστε να αναδιαμορφώσω το κείμενο. Ίσως δεν αντελήφθης την πρόθεση (αν μη τί άλλο). Ουδείς αποτρέπεται από τίποτε. Αυτό δα μου έλειπε, να καταστώ "τιμητής".

Λέγεται, ορθά μάλλον, ότι Κριτικοί της Τέχνης γίνονται οι αποτυχημένοι καλλιτέχνες.Συνεπώς, κριτικοί λογοτεχνίας, οι αποτυχημένοι λογοτέχνες. Υπ' αυτό το πρίσμα, ακόμη και εφόσον ήθελε θεωρηθεί ότι επρόκειτο πράγματι περί ..."κριτικής", είναι ολοφάνερος ΚΑΙ ο ΑΥΤΟσαρκασμός, έτσι δεν είναι ; Όμως, φίλε Φαύλε, δεν πρόκειται καν περί "κριτικής". Το μωρόν του πράγματος (του κειμένου μου εννοώ) κραυγάζει. Είναι καλοπροαίρετο "πείραγμα" μεταξύ γειτόνων. Τώρα βέβαια, είναι αληθές ότι εσύ δεν είσαι υποχρεωμένος ν' ανέχεσαι τα πειράγματα των γειτόνων σου. Και γι αυτό η επιθυμία σου ικανοποιήθηκε αμεσότατα. Εκείνο που σίγουρα δεν δέχομαι είναι ο όρος "μη ευπρεπής" (κριτική). Αρκεί να ρίξεις μια ματιά στα (καλοπροαίρετα) σχόλια άλλων φίλων, που συνόδευαν τα τρία σου τελευταία κείμενα και θα διαπιστώσεις ότι η δική μου "κριτική" ήταν ΕΥΠΡΕΠΕΣΤΑΤΗ.
01/09 18:30  favlos
thanks...
01/09 18:40  shade
swearengen
Μεγάλη η ΕΥΔΑΠ, μικρή και τριανταφυλλένια η ΕΥΑΘ.
01/09 18:49  haros
για να δω αν καταλαβα καλα τι γραφεις αλη...
ο κινεζος τις ψαρευει(φυκια),ο usound τις αναβει(αναπτηρας) και ο GARV τις π.δαει...χαχαχαχαχαχαχαχαχα (σορρυ παιδες,δεν μπορεσα να αντισταθω...)
01/09 18:53  EASY RIDER ( GARV )
Nastybishop
το ταλεντο του διαμαντη ειναι δεδομενο , τωρα παιζει και ο γιατρος φιλε .
πολυ καλη η αναλυση αλλα το δικο μου κεντρικο προσωπο ειναι ο πιλατος πρωτα και μετα η αφροδιτη .
01/09 18:54  blugirl
Βρήκα κάποιον που νομίζω ότι κάτι λέει για τον έρωτα :www.youtube.com/watch?v=N3WOVnTz-Yo

Υπάρχει κανένας που να καταλαβαίνει να μου εξηγήσει και μένα ?
01/09 18:58  favlos
To 'μη ευπρεπής'αποσύρεται.

Έχω άποψη διαφορετική για την ας πούμε 'κριτική'
Αρχίζει απο μια καλή προσπάθεια,συνεχίζεται στο ίδιο επίπεδο αλλά στο τέλος παίρνει το δρόμο του ευτελισμού...
Δές ας πούμε ακρότητες τύπου Σεφερλή,Επιθεώρησης και βέβαια τον Λαζόπουλο που τα λέει καλα,το πλήθος ουρλιάζει και μετά όλα καλά...

Πρέπει να σοβαρευτούμε...
01/09 19:33  Swearengen
@Haros: Όσο για σένα, μιας και φαίνεται ότι βρήκες τη Μούσα σου (ή -τέλος πάντων- σε βρήκε αυτή!), δεν κάνεις κι εσύ το μεγάλο λογοτεχνικό βήμα ? Θα τύχεις ένθερμης κριτικής, το ξέρεις άλλωστε :)
@GARV : Ο Πιλάτος δεν κόλλαγε στο θέμα. Η Αφροδίτη πάλι κόλλαγε μια χαρά, γι αυτό και προτιμήθηκε.
@Favlos : Ομοίως ευχαριστώ για την απόσυρση του όρου "μη ευπρεπής". Όσον αφορά στα υπόλοιπα, όπως ήδη εξήγησα, δεν τίθεται καν ζήτημα "κριτικής". Τώρα, τα όρια της σοβαρότητος είναι δυσδιάκριτα και εντελώς υποκειμενικά. Έχω διαβάσει κωμικά κείμενα μεγίστης σοβαρότητος, όπως και σοβαροφανείς κοτσάνες, να κρατάς την κοιλιά σου από τα γέλια. Συνήθως μάλιστα, συμβαίνει το δεύτερο. Πρωτογενές υλικό της κωμωδίας είναι ακριβώς οι υποτιθέμενες σοβαρές καταστάσεις. Βεβαίως, ο κάθε αναγνώστης έχει τελείως διαφορετική οπτική. Σίγουρα όμως, απέχει πολύ η καλοπροαίρετη διακωμώδηση από τη λοιδορία. Η δεύτερη είναι κακόβουλος προπηλακισμός. Γενικά, είμαι της άποψης να μην λαμβάνουμε εαυτούς και εντελώς στα σοβαρά, διότι ελλοχεύει ο κίνδυνος να το πιστέψουμε στο τέλος και οι ίδιοι.
01/09 19:48  favlos
Αυτή την εποχή πρέπει να σοβαρευτούμε...
αυτοσαρκασμοί και κωμωδίες μπορούν να περιμένουν.
Και βέβαια πρέπει να πάρουμε τον εαυτό μας σοβαρά γιατι αν δεν...τον παίρνει σοβαρά ο Καρατζαφέρης,ο Τσίπρας,ο Καραμανλής,ο Γιωργάκης κλπ...μαζί με διάφορους απίθανους στη καθημερινή μας ζωή...
Ευχαριστώ για το διάλογο...
01/09 19:51  haros
..οχι φιλε swear,εκαστος στο ειδος του ..ειμαι παντελως αναπηρος λογοτεχνικα..πως να συναγωνιστω εγω την απεραντη λογοτεχνικη εμπνευση του γιουσαουνη,οταν εγραφε για την <φρεσκοπηδημενη χηρα>??εγω το πολυ πολυ να γραψω για τον..<φρεσκοπηδημενο μικροεπενδυτη>...
αλλωστε εχω διαγνωσει το δαιμονιο σχεδιο σου να με παρασυρεις σε λογοτεχνικους ατραπους και υστερα να με ταραξεις στην καζουρα..δεν σφαξανε..
(ναι ρε γιοσαουνη,ζηλευω,δεν εχω λογοτεχνικη φλεβα,για την ακριβεια δεν εχω καθολου φλεβες,πετσι και κοκκαλο ειμαι..(χωρις το πετσι..)
01/09 19:51  Yannis K.
Πολυ ωραιο.
Μ' εφτιαξες.
Ισα που μου 'βαλες την ιδεα να ξαναγραψω.
Οχι οτι θα το κανω βεβαια...
01/09 19:54  Bluesman
Γιατί δε γράφεις Γιάννη;...
01/09 19:55  elenitsa 1
Yannis,δεν αφηνεις το αραλικι να ξαναπιασεις "δουλεια"?
01/09 19:57  Yannis K.
Blues: Τσου ζι ...
01/09 19:58  haros
γιαννη,γραψε τιποτα βρε τεμπελη,αφου ολοι μας τα απολαμβαναμε τα κειμενα σου(και τις φωτογραφιες.)
01/09 19:59  Bluesman
Μη με βάζεις τώρα να ψάχνω... μετάφρασε παρακαλώ...
01/09 20:05  Swearengen
Yannis, η ενότητα από "η ευαίσθητη πέννα του..." μέχρι και "...στην αέναη μοναχικότητά του...", είναι γνήσια άποψη/αίσθηση, άνευ χιούμορ, που λένε. Δεν είναι κριτική, παρότι η χαώδης ποιοτική -υπέρ σου- διαφορά στις "γραφές" μας, θα δικαιολογούσε πλήρως την ιδιότητά μου, ως ... κριτικού (τό ΄πιασες το υπονοούμενο, βλ. και ανωτέρω).
Από την άλλη πλευρά, την κωμική, θεωρώ αδιανόητο να απέχει από το γράψιμο ο ίδιος δημιουργός του ...υπόγειου ρεύματος :)
01/09 20:27  Bluesman
Ωραίο ξεκίνημα το σημερινό θέμα... με χάλασε τελικά... πάω να βρω μπλε τραγούδια...
01/09 23:54  voula 99
Ολα καλα τα γραφεις , αλλα στην Αφροδιτη δεν φαινεται να διδεται ανευ των καθιερωμενων ανταλλαγματων , εκτος εαν στο σημερινο που δεν το διαβασα ακομα , φαινεται κατι τετοιο .
02/09 05:04  albatrus
-να αλλα είδες ο μικρός που απάνω κοιμάτε!
-ρε σείς...
-κι εγώ μετά (die down!)πέφτω σε ύπνο βαθύ. γιατί;
-μπορώ να βάλω ένα ακατάλληλο Videάκι αλλά...
κατάλληλο με το θέμα;
02/09 05:15  albatrus
και κάτι ακόμη στο...
{έρως ασπασμός των αγγέλων πρός τ'αστρα}ερώτηση&πρόταση
ερώτηση:
οι άγγελοι ερμαρφόδιτοι δεν ειναι;
πρόταση:
-να βάλω ένα Videάκι κατάλληλο με το θέμα;
και...
-καλό μήνα είπα;

Σχετικά με το blog

Λίγα λόγια για εμένα
www.mantri.gr
Αναζήτηση
Προηγούμενα Άρθρα
Τελευταίες δημοσιεύσεις
Σύνδεσμοι