ALI BABA
Σουν Τσου
2090 αναγνώστες
Τρίτη, 19 Αυγούστου 2008
22:09

 

 

 

Το έργο του κινέζου Σουν Τζου «Η τέχνη του πολέμου», θεωρητικού της στρατηγικής, έχει διαβαστεί από πάρα πολλές γενιές επίδοξων στρατηγών, σύγχρονων μάνατζερς και προπονητών αθλητικών ομάδων. Πρόκειται για ένα δοκίμιο  που δημιουργήθηκε πριν από 2.500 χρόνια κι όμως παραμένει εξαιρετικά σύγχρονο. Σύμφωνα με τους κινέζους ερευνητές που αποκατέστησαν το έργο του Σουν Τζου, τα κείμενα αυτά βρέθηκαν το 1972 σε τάφους που χρονολογούνται γύρω στο 140 - 118 π. Χ. και ήταν γραμμένα πάνω σε λωρίδες από μπαμπού. Σύμφωνα άλλωστε και με τις πρώτες ανακοινώσεις που πραγματοποιήθηκαν, τα αποσπάσματα που βρέθηκαν δεν ανήκαν σε έναν μόνο συγγραφέα. Αναφορά στο αρχαίο αυτό δοκίμιο έγινε από την ελληνική έκδοση του έργου του B. H. Liddell Hart “Stragedy” (ΓΕΣ 1963). Το έργο της αποκατάστασης και ανασύνθεσης του έργου αυτού φαίνεται πως ολοκληρώθηκε το 1991 σε αγγλική έκδοση, σχολιασμένο από το συγγραφέα James Clavell.

Κατά τον πατέρα της στρατηγικής ο ηγέτης ενός στρατού –και, κατ’ επέκταση και κατ’ αναλογία, κάθε οργάνωσης που εμπλέκεται σε κάθε είδους ανταγωνισμούς (επιχείρηση στην αγορά, πολιτικό κόμμα στην πολιτική κοινωνία, κοινωνική οργάνωση στο εκτός κράτους και αγοράς κοινωνικό πεδίο) ακόμη και μιας ομάδας εντός αυτών των οργανώσεων ή ενός ατόμου- πρέπει να γνωρίζει ότι η τέχνη του πολέμου «διέπεται από πέντε σταθερούς παράγοντες που όλοι τους πρέπει να υπολογίζονται.». Αυτοί οι παράγοντες είναι «ο Ηθικός Νόμος, ο Ουρανός, η Γη, ο Ηγέτης, η Μέθοδος και η Πειθαρχία».Με άλλα λόγια, ο ηγέτης πρέπει να προβαίνει σε μια πλήρη ανάλυση της συγκυρίας και του περιβάλλοντος, προτού εμπλακεί σε κατάσταση σύγκρουσης.

 Το επόμενο ζήτημα που θέτει ενώπιον του ενδιαφερόμενου κάθε φορά ηγέτη είναι «ποιος στρατός είναι ισχυρότερος;» Το πρώτο και καθοριστικό κριτήριο είναι η ικανότητα του ηγέτη να επωφελείται από τις ευνοϊκές συγκυρίες και να μπορεί να υπερβαίνει τους κατεστημένους κανόνες τροποποιώντας τα αρχικά σχέδιά του ανάλογα με τις αλλαγές της συγκυρίας, των συνθηκών και των περιστάσεων.
 
Ένα επιπλέον κριτήριο είναι το κατά πόσο ο ηγέτης χρησιμοποιεί την τέχνη της εξαπάτησης: «…όταν μπορούμε να επιτεθούμε, πρέπει να δείχνουμε ανήμποροι˙ όταν χρησιμοποιούμε τις δυνάμεις μας, πρέπει να είμαστε αδρανείς˙ όταν είμαστε κοντά, πρέπει να κάνουμε τον εχθρό να πιστεύει ότι είμαστε μακριά˙ όταν είμαστε μακριά, πρέπει να πιστέψει ότι είμαστε κοντά.» Η αποφυγή της σύγκρουσης μπορεί σε ορισμένες περιστάσεις να είναι χρήσιμη, καθ’ όσον ότι ο εχθρός πρέπει να παραπλανηθεί: «Αν έχει ανώτερες δυνάμεις, απόφυγέ τον. Αν ο αντίπαλός σου είναι ευερέθιστος, προσπάθησε να τον ερεθίσεις. Να υποκρίνεσαι ότι είσαι αδύναμος, ώστε να γίνει αλαζόνας. Αν ξεκουράζεται, μην τον αφήνεις σε ησυχία. Αν οι δυνάμεις του είναι ενωμένες, διάσπασέ τες. Κάνε επίθεση όταν είναι απροετοίμαστος. Να εμφανίζεσαι εκεί που δε σε περιμένει.»
 
Η διεξαγωγή του πολέμου
 
Ο χρόνος είναι ένα από τα σημαντικότερα στοιχεία που πρέπει να λαμβάνοντα υπ’ όψη στην χάραξη και εφαρμογή μιας στρατηγικής: «Η αξία του χρόνου –δηλαδή να είσαι λίγο πιο μπροστά από τον αντίπαλό σου- μετράει περισσότερο και από την αριθμητική υπεροχή και από τους λεπτομερέστερους υπολογισμούς σχετικά με την επιμελητεία».Ο πανδαμάτωρ χρόνος μπορεί, αν δεν χρησιμοποιηθεί σωστά, να εξαντλήσει όλες τις δυνατότητες επιτυχίας ακόμη και του πιο καλοκουρδισμένου στρατού: «…αν κι έχουμε ακούσει για την ανόητη βιασύνη στον πόλεμο, η επιδεξιότητα ποτέ δε συνδυάστηκε με μεγάλες αναβολές. Σε όλη την ιστορία δεν υπάρχει περίπτωση μιας χώρας που να ωφελήθηκε από έναν παρατεταμένο πόλεμο. Μόνο κάποιος που γνωρίζει τα καταστροφικά αποτελέσματα ενός μακροχρόνιου πολέμου, μπορεί να κατανοήσει τη μεγάλη σπουδαιότητα της γρήγορης λήξης του. Μόνο κάποιος βαθύς γνώστης των δεινών του πολέμου μπορεί να βρει τον τρόπο να τον διεξάγει επωφελώς.»
 
Ο ηγέτης που θέλει να νικήσει δεν αρκεί να είναι απλώς κατάλληλος χρήστης του χρόνου αλλά πρέπει να φροντίζει και για την ικανοποίηση των αναγκών επιμελητείας με ίδια μέσα χωρίς να επιβαρύνει τον άμαχο πληθυσμό που τον στηρίζει: «Να φέρνεις πολεμικό υλικό από την πατρίδα σου, αλλά να λεηλατείς και τον εχθρό». Όσον αφορά το πείσμα των στρατιωτών αυτό πρέπει να ενισχύεται με τα λάφυρα που αποσπώνται από τον εχθρό να χρησιμοποιούνται σαν αμοιβή ώστε όλοι άνδρες «να έχουν σφοδρή επιθυμία να πολεμήσουν ο καθένας για δικό του λογαριασμό.» Ο ηγέτης, λοιπόν, που θέλει να παροτρύνει τους στρατιώτες του θα πρέπει να γνωρίζει ότι τα υψηλά ιδανικά δεν αρκούν από μόνα τους αλλά χρειάζεται να προσφέρει το ατομικό κίνητρο της συμμετοχής στη λεηλασία και στην ατομική ιδιοποίηση των προϊόντων της. Όμως, και αυτή η πράξη πρέπει να συνοδεύεται με την συμβολική ύψωση της σημαίας του νικητή πάνω στα άρματα του ηττημένου που ενσωματώνονται στη δύναμη του νικητή.
 
Ποιος, όμως, είναι ο ρόλος που επιφυλάσσεται στους ομόλογους στρατιώτες της νικημένης πλευράς που θα πιαστούν αιχμάλωτοι; «Οι αιχμάλωτοι πρέπει να έχουν καλή μεταχείριση και διαβίωση. Αυτό αποκαλείται χρησιμοποίηση του κατακτημένου εχθρού για ν’ αυξήσει κάποιος τη δύναμή του.»
 
Επιθετική στρατηγική
 
Ο τέλειος ηγέτης είναι εκείνος που κερδίζει τον αντίπαλο χωρίς να δώσει μάχη. Για την ακρίβεια: «η ύψιστη τελειότητα συνίσταται στην εξουδετέρωση της εχθρικής αντίστασης χωρίς μάχη». Αυτός ο τέλειος ηγέτης δεν καταστρέφει το στρατό, τη χώρα και τον πληθυσμό του αντιπάλου, διότι, σε τελευταία ανάλυση, είναι «αντιπαραγωγικό».  
 
Υπάρχει διαφορά στις συνθήκες που αντιμετωπίζει ο στρατιωτικός από τον πολιτικό ηγέτη. Στην περίπτωση του στρατιωτικού ηγέτη τρεις τρόποι αποτυχίας υπάρχουν:
Ø                  Διατάσσει τον στρατό να προελάσει ή να υποχωρήσει αλλά αγνοεί ότι ο στρατός δεν μπορεί να υπακούσει (χωλότητα του στρατού)
Ø                  Προσπαθεί να διοικήσει τον στρατό με τα πρότυπα που ισχύουν για ένα βασίλειο χωρίς να λαμβάνει υπ’ όψη τις συνθήκες που επικρατούν στο συγκεκριμένο στρατό. Η ανθρωπιά και η δικαιοσύνη είναι πολιτικές αρχές ενώ ο καιροσκοπισμός και η ευελιξία είναι στρατιωτικές αρετές.
Ø                  Χρησιμοποιεί τους αξιωματικούς του στρατού χωρίς ορθοφροσύνη χωρίς να λαμβάνει υπ’ όψη τη στρατιωτική αρχή της προσαρμογής στις καταστάσεις και κλονίζει έτσι την εμπιστοσύνη των στρατιωτών.
 
Το συμπέρασμα που εξάγεται είναι το εξής: «Αν γνωρίζεις τον εχθρό και γνωρίζεις τον εαυτό σου, δεν υπάρχει λόγος να φοβάσαι το αποτέλεσμα χιλίων μαχών. Αν γνωρίζεις τον εαυτό σου, αλλά όχι τον εχθρό, για κάθε νίκη που κερδίζεις θα υφίστασαι και μια ήττα. Αν δεν γνωρίζεις τον εχθρό ούτε τον εαυτό σου, θα υποκύπτεις σε κάθε μάχη.»
 
Τακτικές διατάξεις
 
Η ύψιστη τελειότητα συνίσταται στην εξουδετέρωση της εχθρικής αντίστασης χωρίς μάχη, δηλαδή προέχει η προκαταβολική εξασφάλιση από την ήττα. Αυτή είναι μια «αμυντική τακτική». Από την άλλη, εξασφαλίζοντας τον στρατό του από την ήττα, ο ηγέτης μπορεί να εξαπολύσει την επίθεσή του: «Ο στρατηγός που είναι ικανός στην άμυνα κρύβεται στις πιο απομακρυσμένες εσοχές της γης˙ αυτός που είναι ικανός στην επίθεση αστράφτει από τα μεγαλύτερα ύψη του ουρανού. Έτσι, αφ’ ενός έχουμε τη δυνατότητα να προστατευθούμε, αφ’ ετέρου να κερδίσουμε μια νίκη που είναι πλήρης.Ο ηγέτης που μπορεί να κερδίζει χωρίς λάθη δεν κερδίζει επαίνους γιατί -εφ’ όσον κάνει σχέδια μυστικά, μετακινείται κρυφά, ματαιώνει τις εχθρικές προθέσεις και εμποδίζει τα σχέδια του εχθρού- δεν έχει τη δυνατότητα της δημοσιοποίησης της στρατηγικής του στα μεγάλα πλήθη.Τα στοιχεία της τέχνης του πολέμου είναι: πρώτο, η μέτρηση των αποστάσεων˙ δεύτερο, ποσοτικές εκτιμήσεις˙ τρίτο, υπολογισμοί˙ τέταρτο, συγκρίσεις˙ και πέμπτο, πιθανότητες νίκης. Η μέτρηση των αποστάσεων γίνεται στο έδαφος. Οι ποσότητες προέρχονται από τις μετρήσεις, οι συγκρίσεις από τους αριθμούς και η νίκη από τις συγκρίσεις».
 
Αξιολογήστε το άρθρο 
1 ψήφος
 Εκτύπωση     Αποστολή με e-mail
Σχόλια

19/08 22:30  elenitsa 1
"Με άλλα λόγια, ο ηγέτης πρέπει να προβαίνει σε μια πλήρη ανάλυση της συγκυρίας και του περιβάλλοντος, προτού εμπλακεί σε κατάσταση σύγκρουσης".


Οποιοι το αγνοησαν,πληρωσαν πολυ ακριβα την αποκοτια τους.Παραδειγμα ο Μεγας Ναπολεων με την πανωλεθρια που υπεστη στην παγωμενη Ρωσσια.Κι αργοτερα ο Χιτλερ.
19/08 22:39  Bluesman
Βρε μπαγάσηδες που είναι τα αστέρια σας; Δεν πιστεύω να μου έριξε κανένας σας το μονάστερο στο φεγγάρι με τους Φλόυντ... πιο πολύ υποπτεύομαι το Διαμαντή... δεν τους γουστάρει και πολύ...
Αντε καλή επιστροφή και καλά μυαλά σε όλους...

www.youtube.com/watch?v=ret84C6VO8g

19/08 22:42  Usοund
Γειά σου Ελενίτσα στρατηλάτη!
Blues, ο Διαμαντής ήταν. Μέσα έπεσες!
19/08 22:44  Usοund
Μπες μπροστά σ αυτό φίλε Μαρίνη κι εδώ είμαστε εμείς!
19/08 22:45  elenitsa 1
Blues,τι υπαινιγμος ηταν αυτος?Καλα μυαλα???Δηλαδη δεν...ως τωρα?
19/08 22:49  Bluesman
Δεν είναι υπαινιγμός Ελένη αλλά ευχή... νομίζω τα χρειαζόμαστε όλοι... να τα φυλάμε σαν τα μάτια μας...
Αν είναι του Διαμαντή δε με πειράζει, κανενός άσχετου να μην είναι...
19/08 22:51  Usοund
Με 10 χιλιάρικα θα κάνουμε δουλειά, Μαρίνη? Η επανάσταση θέλει μαζική είσοδο της προλεταριακής περιφέρειας.
19/08 22:52  Bluesman
Εγραψες Μαρίνη...
19/08 22:52  Usοund
Ε, άντε θα το μαρτυρήσω, Μπλουζ! Δικό μου ήταν...
19/08 22:54  Swearengen
Οταν και εάν έρθει η ώρα να φας μονάστερο από μένα, θα το νοιώσεις πραγματικά Βluesman.

Επί τη ευκαιρία, θα ήθελα να εισφέρω στον επιστημονικό διάλογο περί ντόπινγκ :
H χημική ουσία Methyltrienolone, γνωστή και ως M3, η οποία στο εμπόριο εμφανίζεται και με τις ονομασίες Finaplix ή Parabolan, είναι το ισχυρότερο ΕΝΕΣΙΜΟ στεροειδές, ιδανικό για αλόγατα ιπποδρόμου, αφού μετατρέπει Ναξιώτικη γαϊδούρα σε Αραβική φοράδα.
Τώρα, αν εσύ μαντεμουαζέλ φιλοδοξείς να γίνεις αθλήτρια και δη πρωταθλήτρια του στίβου και παράλληλα δεν έχεις πρόβλημα να βαρύνει η φωνή σου σε βαθμό που να εκτελείς το "Υπάρχω" μια οκτάβα χαμηλότερα από τον Στελάρα στα ντουζένια του, να περιποιείσαι το πρόσωπό σου με τριλέπιδα ξουράφια Gillette Μach 3 και Prosar αφρότερο-αφρό (ή -αν είσαι μερακλού- με φαλτσέτα και σαπούνι Μασσαλίας) και να κινδυνεύεις να προσβληθείς από καρκίνο του προστάτη στα εβδομήντα σου, αυτό είναι το δικό σου αναβολικό.
-Πώς είπες ? Απαγορεύεται ? -Απαγορεύεται μόνον ΕΑΝ σε πιάσουν. Σε μία τέτοια περίπτωση, ξεφουρνίζεις το γνωστό σενάριο περί "δολιοφθοράς" και ξεμπερδεύεις : "Χθες βράδυ, ενώ κοιμόμουν, κάποιος σατανικός Κινέζος πήδηξε από το μπαλκόνι της βεράντας, μπήκε στο υπνοδωμάτιό μου και στα μουλωχτά μου κάρφωσε στα πισινά μία σύριγγα φίσκα στην Methyltrienolone. Πρέπει να ήταν πολύ απαλοχέρης, διότι μήτε που τό 'νιωσα (το τσίμπιμα). Την άλλη μέρα, ήμουν μια χαρά. Αισθανόμουν ότι θα μπορούσα να κατακτήσω μέχρι και το χρυσό στους Ολυμπιακούς !"

-Πώς συνδέονται αυτά με τον Σουν Τζού ? -Ο Κινέζος, που λέγαμε...
19/08 22:54  elenitsa 1
Χρειαζομαστε καθοδηγητη[=ηγετη],που θα μας...απαλλαξει απο την αναγκη υπαρξης ηγετη?Με μπερδεψατε,παιδες!
19/08 22:55  Bluesman
Αντε να το δεχτώ και από σένα, έτσι κι αλλιώς έχετε συγχωνευθεί πλέον...
19/08 22:55  Usοund
Ορθότερη τοπογραφική ονομασία του υπεργαστρίου ειναι το "υποχόνδριο".
19/08 23:00  Usοund
Προς ενημέρωση των φίλων, η ενασχόληση του Διαμαντή με τα ιατρικά οφείλεται στην πρόσφατη μεγάλη του επιτυχία.Έκανε την πρώτη του ένεση σε πάσχοντα. Του την έκανε στο μπούτι ,βέβαια ,καθώς είναι γνωστή η απέχθειά του στα οπίσθια.
19/08 23:01  Bluesman
Λέτε να κάνει και η Ισινμπάγιεβα ενέσεις στα οπίσθια;...
19/08 23:03  Usοund
Μαρίνη, η Ελενίτσα είναι παλιά χρήστης αναβολικών. Οπότε μάλλον σε υπογένειο θα έπεφτες.
19/08 23:05  Swearengen
Παρασιώπησες το προσφατο ντοκτορά στην ορθοπαιδική άνω άκρων. Humeral greater tubercle fracture.
-Πολύ δυνατός, έτσι ?

Τον Βραζιλιάνο που ξεπάτωσε ο Γκιώνης στο πινγκ-πονγκ, τον παίζω και με ένα χέρι, λέμε.

Όσο για την Δεβετζή, έχω δει αλογομούρες, αλλά τέτοια...
Υπεθυμίζω ότι η Methyltrienolone προορίζεται κατ' αρχήν ΓΙΑ ΑΛΟΓΑΤΑ. Tα συμπεράσματα δικά σας και τα χλιμιντρίσματα της Πηγής.
19/08 23:09  Usοund
Ρε δικολάβε, πού έμαθες την ορθή γραφή της ορθοπαιδικής?
19/08 23:09  elenitsa 1
Θυμησου τον ΘΕΙΟ Χο,Μαρινη...για το υπογενειο.
19/08 23:12  Usοund
Αυτός και με μούσι την γουστάρει...Άπαιχτος...
19/08 23:13  Swearengen
Πρόκειται για την ΟΡΘΗ γραφή. Ορθοπαιδική είναι η ορθοπεδική για μικρά παιδιά, όπως εγώ. Όπως λέμε, ορθοπαιδική χαρά.
19/08 23:14  elenitsa 1
Να'ναι καλα ο Διαμαντης που μου εδωσε οδηγιες πως να το ξουρισω.Ειμαι και μερακλου...
19/08 23:15  Bluesman
Μπραζίλιαν... δεν επισυνάπτω φωτό...
19/08 23:17  Swearengen
Πρόσεχε με τη φαλτσέτα, μη σου κομματιάσει την πρόσοψη. Καλό ακόνισμα της ακμής σε ακόνι λαδιού και μετά σε δερμάτινο ιμάντα. Και άφθονη σαπουνάδα.
19/08 23:19  elenitsa 1
Λεω ν'ακολουθησω το Μανιατικο τελετουργικο:οσα προτεινεις,εξαιρουμενης της σαπουναδας.Ειναι πιο αντρικιο.
20/08 08:27  Goldmine
Καλημέρα στους ωραίους γειτόνους:-)
Από το μεστό συμπέρασμα κρατώ την πεμπτουσία:
"Αν δεν γνωρίζεις τον εχθρό ούτε τον εαυτό σου, θα υποκύπτεις σε κάθε μάχη.»
Δεν καλύπτει βέβαια τους "αόρατατους εχθρούς":-)
20/08 18:57  ARETEOS
Καλησπέρα σας.ξεκίνησα να γράψω για τον Sun Tsu.Τον πρωτοδιάβασα στα 23 μου όταν ήταν της μόδας η ανατολική φιλοσοφία και σκέψη.Τώρα στα 45 μου φαίνονται παιδαριώδη όλα αυτά... Διαβάστε Θουκιδίδη! απορώ γιατί μείναμε στον κινέζο και στον Μακιαβέλι για να μάθουμε γιατην στρατηγική σκέψη όταν από όλους αυτούς πολύ παραπάνω την κατέχει ο δικός μας ο Θούκι... Λυπάμαι που το ανακάλυψα στα 37...
20/08 20:51  Usοund
Δίκιο έχεις, areteos. Πιθανολόγησα πως ο Θουκυδίδης είναι ήδη γνωστός στους περισσότερους. Τα μαθήματα στρατηγικής στις στρατιωτικές σχολές αρχίζουν και τελειώνουν στον μεγάλο ιστορικό.
20/08 20:51  Yannis K.
Καλησπερα στα παιδια.
Με χαρα μου ειδα οτι με φακελωσατε :)
Οπως καθε φακελλος που σεβεται τον εαυτο του βριθει απο μερικες ανακριβειες (sic, παντα ηθελα να το γραψω αυτο το sic που ποτε δεν το καταλαβα).
1. Ο ασπονδοφιλτατος ειναι ενιοτε αναλατος και ουχι εσαει, για το δε κακοβουλος δεν το νομιζω μαλλον παλιοζηλιαρης θα ελεγα
2. Τα περι περιπτυξεων απολυτως αποπροσανατολιστικα ως προς τον ανυποψιαστο αναγνωστη, το κατα τ'αλλα ασημαντο διστιχο του "ζηλιαρη" επεσε στο παραπτωμα που μισω ιδιαιτερως: χρησιμοποιει υποτιμητικα τον ορο κουλτουριαρα, η υποτιμητικη χρηση και λαικιστικη συνεκφορα αυτης της λεξης αποτελει ξεχωριστο αρθρο που εαν βρω τα ισια μου θα ηθελα να το "αναλυσω" αμποτες. Δεν θα ηθελα να επεκταθω περισσοτερο επι του παροντος απλως μονο οτι η ευαισθησια και η ευγενεια τριτου προσωπου δεν θα επρεπε να τυγχανει ειρωνιας.
Κατα τ΄αλλα σας θεωρω μακραν το δευτερο καλυτερο blog στο capital (sic, ξανα) :)

υ.γ. ευχαριστω για τα καλα λογια στον επιλογο
υ.γ.2 Ο Σουν Τζου ειναι απολυτως ξεπερασμενος, αναλατος οπως ολοι οι κινεζοι (εμου συμπεριλαμβανομενου) και χωρις καμια πρακτικη εφαρμογη στις μερες μας (και επ' αυτου θα ηθελα να επανελθω και με εντονη λογοκλοπη που θα μου προσδωσει και το απαιτουμενο κυρος)
20/08 21:03  Usοund
Καλησπερίζω τον λογοτέχνη της γειτονιάς (και όχι μόνον).Επί του μακροσκελούς σχολίου έχω να κάνω τις εξής παρατηρήσεις
1.Ο συντάξας τον φάκελλον δεν είναι ζηλιάρης. Παραπονιάρης είναι.
2.Το κουλτουριάρα δεν ενείχε υποτιμητικό νόημα. Απλά ήθελε να καταδείξει την προτίμηση του σχολιάσαντος στις...άλλες.
3.Ποιό είναι το πρώτο? (το blog, ντε!)
4. Τι κάνει η Νάστα?
υ.γ. Προσωπικώς μούλειψες. Στα πολύ ίσια μην έρθεις. Δεν είναι πάντα καλό.
20/08 21:07  Yannis K.
Απ. στο 3. το studio.

Απ. στο υ.γ. στα πολυ ισια αποκλειεται να ερθω ποτε. Οσο και να μην μας φαινεται εχουμε και καποιες αρχες.
20/08 21:12  elenitsa 1
Καλως σε βρηκαμε στα στεκια μας και παλι,Γιαννη.Μας ελειψες.
20/08 21:16  Yannis K.
Και μενα Ελενιτσα.
(ετοιμος ειναι ο αλλος να μας προσαψει ... "περιπτυξεις" τωρα)
20/08 21:22  Usοund
Για τους φίλους, no problem.Ούτε μοναχοφάης είμαι. χαχαχα

Σχετικά με το blog

Λίγα λόγια για εμένα
www.mantri.gr
Αναζήτηση
Προηγούμενα Άρθρα
Τελευταίες δημοσιεύσεις
Σύνδεσμοι