ALI BABA
Πόλγκαρ.
969 αναγνώστες
Παρασκευή, 1 Αυγούστου 2008
21:33

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ανώνυμου

Συγγνώμη, αλλά έχω την εντύπωση ότι υποτιμάτε και αδικείτε τη Τζούντυ και την μεταχειρίζεστε με επιείκεια που ούτε ζήτησε, ούτε δικαιούται. Θα κάνατε το ίδιο σχόλιο αν αντί της Πόλγκαρ, στην παρτίδα με τον Άνταμς, τα μαύρα είχε ο Γκριστσούκ ή ο Ακοπιάν και έπαιζε με την ίδια χειρουργική ακρίβεια το φινάλε; Πώς; Γιατί όχι; Γιατί γι΄ αυτούς είναι αυτονόητο και για τη Τζούντυ δεν είναι;

Δεν μιλάμε για κάποια παικτριούλα της σειράς, που προσκαλείται χαριστικά στο Corus και σε άλλα κορυφαία τουρνουά όχι τόσο εξαιτίας της δυναμικότητάς της, αλλά κυρίως εξαιτίας του φύλου της, σαν κάτι αξιοπερίεργο («κοίτα την κοπελίτσα, καλούτσικα παίζει, της αφήνουν και καμιά ισοπαλία οι άντρες από ιπποτισμό»)ּ μιλάμε για τον 22ο καλύτερο παίκτη (ανεξαρτήτως φύλου, ηλικίας ή άλλου παράγοντα) στον κόσμο, σύμφωνα με την τρέχουσα αξιολόγηση της FIDE (έχει καταταγεί και ψηλότερα στο παρελθόν). Μιλάμε για μια παίκτρια που, ενσυνείδητα, επέλεξε τον δύσβατο δρόμο να παίζει από μικρή αποκλειστικά σε αντρικά τουρνουά (ούτε θυμάμαι πότε έπαιξε τελευταία φορά σε τουρνουά γυναικών), και που δεν καταδέχτηκε καν να κυνηγήσει τον τίτλο της Παγκόσμιας Πρωταθλήτριας Γυναικών, έτσι, βρε αδερφέ, για να μπει το όνομά της στον ίδιο πίνακα με μύθους όπως Μέντσικ, Μπύκοβα, Γκαμπριντασβίλι, Τσιμπουρντανίτζε. Δεν θα ησυχάσει παρά μόνο αν δει το όνομά της κάτω από του Μποτβίννικ, του Φίσερ και του Κασπάροβ. Το άτομο πάει για Παγκόσμιος Πρωταθλητής – έτσι, σκέτα.

Η Πόλγκαρ πρέπει να κρίνεται το ίδιο αυστηρά και αδέκαστα όπως όλοι οι εντελώς κορυφαίοι παίκτες – γιατί αυτό είναι : ένας εντελώς κορυφαίος παίκτης. Αν «τα χώνουμε» στον Ανάντ γιατί δεν βρήκε τη νικηφόρα συνέχεια με τον Κράμνικ, το ίδιο πρέπει να κάνουμε αν στη θέση του Ανάντ βρισκόταν η Πόλγκαρ. Τυχόν συγκαταβατική κρίση αδικεί κατάφωρα και την ίδια και τις επιλογές της και τη μέχρι τώρα πορεία της.

Έπεσα κι εγώ στην παγίδα και, φαλλοκρατικά φερόμενος, την ανέφερα μερικές φορές στο κείμενο σαν «Τζούντυ» και όχι σαν «Πόλγκαρ». Δεν αναμετρώνται «η Χίλλαρυ» με τον Ομπάμα, όπως κατά κόρον λέγεται και μού δίνει στα νεύραּ αναμετρώνται είτε η Χίλλαρυ με τον Μπάρακ, είτε η Κλίντον με τον Ομπάμα. Αυτά τα χαϊδευτικούλια της οικειότητας αδικούν και υποτιμούν τις γενναίες γυναίκες που αποφασίζουν να αναμετρηθούν στα ίσα με τους άντρες σε ορισμένους παραδοσιακά θεωρούμενους αποκλειστικά ανδρικούς χώρους, με κανόνες φτιαγμένους από άντρες για άντρες – και συχνά να τους αλώσουν.

Τα ονόματα Γκριστσούκ και Ακοπιάν που διάλεξα δεν είναι τυχαία : έχουν σχεδόν το ίδιο τρέχον Έλο με τη Τζούντυ και είναι εκατέρωθεν αυτής στην τρέχουσα παγκόσμια κατάταξη.

Απολογούμαι αν το ύφος μου φαίνεται επιθετικό και εριστικό. Στο κάτω – κάτω, η Πόλγκαρ δεν χρειάζεται δικηγόροּ μάλλον εμείς πρέπει να συνηθίσουμε στην ιδέα ότι σύντομα, εκτός από την Πόλγκαρ, ίσως βλέπουμε και την 20χρονη Κονέρου ή τη 13χρονη Χου να έχουν αντίστοιχη πορεία και να μην είναι απλώς «παραγεμίσματα» σε πανίσχυρα τουρνουά, αλλά ρυθμιστές, γιατί όχι και διεκδικητές. Οι εποχές που ένας από τους 5 ισχυρότερους σκακιστές στον κόσμο καθόταν απέναντι σε μια από τις 5 ισχυρότερες σκακίστριες στον κόσμο και σκεφτόταν «Ά, ωραία, έχω μπάι σήμερα» φαίνεται ότι πέρασε ανεπιστρεπτί. Ευτυχώς για το σκάκι.

Συνέντευξη

Δημ: Ο πατέρας σας, ο Λάσλο Πόλγκαρ, αποφάσισε να μην στείλει εσάς και τις δυο αδελφές σας στο σχολείο και οργάνωσε την κατ' οίκον εκπαίδευσή σας. Είχε έναν ιδιαίτερο τρόπο σκέψης. "Οι διάνοιες γίνονται, δεν γεννιούνται", υποστήριζε. Η ευφυία μπορεί να διδαχθεί;
Τζούντιτ Πόλγκαρ: Ναι, συμφωνώ με αυτό που έλεγε ο πατέρας μου. Είναι σημαντικό να εστιάζει κανείς σε έναν τομέα της γενικότερης εκπαίδευσης. Στο Μπρούκλιν πραγματοποίησαν ένα πείραμα μυώντας παιδιά με προβλήματα, στο σκάκι. Όσο βελτιώνονταν στο σκάκι, τόσο βελτιώνονταν οι γενικότερες επιδόσεις τους. Αυτό είναι ένα παράδειγμα για το πόσο μπορεί να βοηθήσει το σκάκι.
Δημ: Μπορεί να γίνει μια γυναικεία επανάσταση στο σκάκι αυτόν τον αιώνα;
Τζούντιτ Πόλγκαρ: Αυτή τη στιγμή το ποσοστό των γυναικών που παίζουν σκάκι αυξάνεται παντού. Προσωπικά δεν κοιτάζω το σκάκι από τη αυστηρά γυναικεία πλευρά αλλά περισσότερο παρατηρώ την εξέλιξη που έφερε η αυξημένη συμμετοχή των γυναικών σε κάθε χώρα. Η Ινδία και η Κίνα προχωρούν με άλματα και θα είναι οι παίκτες αυτών των χωρών που θα είναι οι πρωτεργάτες της σκακιστικής επανάστασης του 21ου αιώνα.

Ποιες είναι κατά τη γνώμη σας οι αιτίες που το γυναικείο σκάκι δεν βρίσκεται στο ίδιο επίπεδο με το ανδρικό σκάκι;
Πρώτα απ' όλα, στο συνολικό αριθμό των σκακιστών μόνο πέντε τοις εκατό είναι γυναίκες. Έτσι, προφανώς υπάρχουν λιγότερες δυνατότητες γι' αυτές. Ένα άλλο πρόβλημα είναι ότι πολύ λίγες γυναίκες παίρνουν το σκάκι στα σοβαρά ως επάγγελμα και γι' αυτό δεν γίνονται ισχυρότερες. Υπάρχει επίσης η παραδοσιακή πεποίθηση ότι οι γυναίκες παίζουν σε χαμηλότερο επίπεδο και σαν αποτέλεσμα διατηρούν τους στόχους τους σε πολύ χαμηλότερο επίπεδο. 

Για παράδειγμα, η πρωταθλήτρια γυναικών σήμερα είναι νούμερο 150 στον κόσμο. Θέτουν λοιπόν τους στόχους τους για την επίτευξη κάποιου επιπέδου και μπορεί να το πετύχουν, αλλά δεν επιδιώκουν υψηλότερους στόχους δηλ. να γίνουν απόλυτα ισχυρές, να διαθέσουν πολλές ώρες δουλεύοντας στο σκάκι. Έχουν διαφορετικούς όρους και έτσι θέτουν τους στόχους τους σε χαμηλότερο επίπεδο. Άλλο πρόβλημα είναι η παραδοσιακή άποψη ότι το σκάκι είναι ανδρικό άθλημα και έτσι υπάρχουν πολύ λίγες γυναίκες για να ανταγωνιστούν. 

Επιπλέον, το να ζει κανείς αυτό τον τρόπο ζωής είναι σκληρό για ένα κορίτσι ή για μια γυναίκα, να ταξιδεύει συνεχώς μόνη όταν είναι νέα ή όταν είναι ηλικιωμένη. Δεν είναι ωραίο, είναι τρόπος ζωής που ταιριάζει περισσότερο σ' έναν άνδρα

Τι θα έπρεπε να γίνει σε εθνικό και διεθνές επίπεδο για να επεκταθεί η συμμετοχή των γυναικών στο σκάκι;
Αυτό είναι πάντοτε ένα πρόβλημα. Νομίζω ότι επειδή ο κόσμος έχει τη γνώμη ότι το σκάκι είναι ανδρικό άθλημα, οι γονείς δεν ενθαρρύνουν τα κορίτσια να παίζουν σκάκι και να το επιλέγουν ως επάγγελμα. Για τα αγόρια είναι φυσιολογικό να πηγαίνουν στα τουρνουά και να παίζουν σκάκι, ενώ για τα κορίτσια θεωρείται κάπως παράξενο και δυσκολότερο. Βασικά, αν δεν αλλάξει η γνώμη των γονέων δεν πρόκειται να υπάρξουν περισσότερα κορίτσια που θα συνεχίσουν να παίζουν σκάκι. Υπάρχουν, όμως, πολλά κορίτσια που μέχρι μια ορισμένη ηλικία παίζουν σκάκι, μερικές φορές είναι τουλάχιστον ο ίδιος αριθμός με τα αγόρια, αλλά αργότερα στρέφονται σε άλλους τομείς. 
Καθώς οι γυναίκες βελτιώνονται και γίνονται τόσο καλές όσο οι άνδρες, δεν είναι ανάγκη να υπάρχει ο διαχωρισμός του γυναικείου σκακιού. Επειδή το "γυναικείο" σκάκι είναι σε χαμηλότερο επίπεδο και βεβαίως όταν παίζεις με δυνατότερους αντιπάλους βελτιώνεσαι γρηγορότερα και καλύτερα απ' ό,τι όταν παίζεις με αντίπαλους χαμηλής κατηγορίας. Συνεπώς, μια από τις βασικές ιδέες είναι να μη διαχωρίζονται οι γυναίκες από τον ανδρικό ανταγωνισμό. Αλλά, είναι επίσης πολύ δύσκολο να ενθαρρυνθούν άνθρωποι που δεν επιθυμούν να ενθαρρυνθούν, που δεν επιθυμούν να ανταγωνιστούν. Επειδή γνωρίζω πολλές γυναίκες που λένε ότι είναι αδύνατο να παίξουμε τόσο καλά, είναι καλύτερα να παίζουμε σε τουρνουά γυναικών κ.λπ. Παραδέχονται κατά κάποιον τρόπο ότι παίζουν χειρότερα. Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που δημιουργούν αυτή την κατάσταση, η συμπεριφορά των ίδιων των γυναικών, οι γονείς, οι ομοσπονδίες κ.α.
Ποια ήταν η πιο ευτυχισμένη στιγμή στην καριέρα σας;
Είναι δύσκολο να πω… Έζησα πολλές ωραίες στιγμές στην καριέρα μου. Όπως η πρώτη φορά που έπαιξα με την εθνική ομάδα της Ουγγαρίας το 1988 και κέρδισα το χρυσό μετάλλιο στην Ολυμπιάδα γυναικών όταν ήμουν μόνο 12 ετών… είχα την καλύτερη επίδοση 12½ β. σε 13 αγώνες. Νίκησα τον B.Spassky το1993 σε ματς 5½-4½, νίκησα σε rapid ματς τον A.Karpov 5-3, νίκησα τον G.Kasparov τώρα… Έχω πολλές μεγάλες στιγμές για τον εαυτό μου.

Θα θέλατε να στείλετε ένα μήνυμα στις γυναίκες;
Αν θέλετε να παίζετε σκάκι, πάρτε το στα σοβαρά!

Αξιολογήστε το άρθρο 
22 ψήφοι
 Εκτύπωση     Αποστολή με e-mail
Σχόλια

01/08 22:16  Τριαντάφυλλος Κατσαρέλης
Που στο Διάτανο έγραψα σήμερα σχόλιο για "αυτοδιαχειριζόμενους παιδότοπους - σχολεία - Φινλανδικό σύστημα εκπαίδευσης" (μόνος στο σπίτι με το καρούλι dial-up)... Αν το βρεις το ανεβάζεις.
Προφανώς διαφωνώ με το πομπάρισμα παιδιών και ειδικότερα κοριτσιών... για να γίνουν "σπάσκιδες", "κεντέρηδες" ή "θανούδες"... Αυτό δεν έχει σχέση με "ουσίες" αλλά με ολιστική προσέγγιση... Από την άλλη προσπαθώ να ανιχνεύσω την ανάπτυξη προσωπικοτήτων έξω από το ισοπεδωτικό "εκπαιδευτικό" πλαίσιο της μετριότητας.
01/08 22:16  ΣΙΓΑΛΑΣ
Μόνος στο Σπίτι...me too
01/08 22:18  adiavastos
Καλησπέρα και 5* για το θέμα. Αν θυμάμαι καλά οι δύο αδερφές της είναι επίσης ισχυρές σκακίστριες.
01/08 22:24  adiavastos
Σαν πολλοί "μόνοι στο σπίτι" μαζευτήκαμε :) Είμαστε 3 μέχρι τώρα. Άλλος?:)
01/08 22:27  ΣΙΓΑΛΑΣ
Η κατάντια δεν είναι που είμαστε μόνοι, αλλά που είμαστε στο internet
01/08 22:29  adiavastos
Ναι ρε γμτ. Αντι να ...εκμεταλευτούμε την ευκαιρία...
01/08 22:30  ΣΙΓΑΛΑΣ
ΛΕς να δέχονται μετοχές σε άυλη μορφή?
01/08 22:33  Usοund
Δεν απάντησα αμέσως γιατί εκμεταλλεύτηκα για λίγο το μόνος...Κι εγώ διαφωνώ ,Τριαντάφυλλε, με το "πομπάρισμα" παιδιών. Άλλος ,όμως, ήταν ο στόχος του άρθρου.
01/08 23:24  voula 99
Καλησπέρα!
Και εγώ μόνη είμαι μπροστά στην οθόνη.
Ωραίο θέμα , ο μικρός πάει σκάκι και του αρέσει.
01/08 23:33  Usοund
Ευχαριστώ, Βούλα.Γιατί του μικρού μόνο?
01/08 23:33  elenitsa 1
Καλησπερα.Γιατι υπαρχει διαχωρισμος γυναικων-ανδρων στο σκακι?Ποια η λογικη?
01/08 23:35  voula 99
O μεγάλος δεν προλάβαινε γιατί εκτός από Αγγλικά , Γαλλικά ,είχε και τένις και ποδόσφαιρο.
01/08 23:36  Usοund
Γιατί,μάλλον οι ίδιες το επιθυμούν.
01/08 23:39  voula 99
Πάντως , στο παιδικό πρωτάθλημα φέτος στην Κρήτη, δεν υπήρχε διαχωρισμός φύλων ,αλλά ηλικιών.
01/08 23:45  elenitsa 1
Πολυ λογικο,Βουλα,αφου δεν τιθεται θεμα μυικης δυναμης.
01/08 23:50  Usοund
Βρε Ελενίτσα, τα διαβάζεις τα άρθρα?
01/08 23:51  elenitsa 1
Με μεγαλη προσοχη.Τι σε κανει να πιστευεις το αντιθετο?
01/08 23:52  voula 99
Ελένη , άρπα την τώρα, εμείς μα...είμαστε που βγάζουμε τα μάτια μας? (σε πρόλαβα , στο διάβασμα εννοώ)
01/08 23:56  elenitsa 1
Στο διαβασμα,Βουλα,λεω να μην ξαναβγαλω τα ματια μου.Με το μαλακο...Στο διαβασμα,ετσι?
01/08 23:58  Usοund
Τότε, τίθεται θέμα κατανόησης!
01/08 23:58  voula 99
Ελένη , κατάλαβα , αλλά το διάβασμα είναι απόλαυση .
02/08 00:03  elenitsa 1
Ισως δεν ημουν απολυτα σαφης στην απορια που εξεφρασα.Με εντυπωσιαζει το γεγονος οτι υπαρχει τουρνουα ανδρων και τουρνουα γυναικων,σ'ενα αθλημα που ειναι αποκλειστικα πνευματικο.Θα περιμενα να υπαρχει διαχωρισμος στις ηλικιες,αλλα στο φυλο με ξενιζει.Ειμαι σαφης τωρα που τα ειπα με πολλες λεξεις?
02/08 00:05  voula 99
Sorry...
02/08 00:06  Usοund
"Μιλάμε για μια παίκτρια που, ενσυνείδητα, επέλεξε τον δύσβατο δρόμο να παίζει από μικρή αποκλειστικά σε αντρικά τουρνουά (ούτε θυμάμαι πότε έπαιξε τελευταία φορά σε τουρνουά γυναικών), και που δεν καταδέχτηκε καν να κυνηγήσει τον τίτλο της Παγκόσμιας Πρωταθλήτριας Γυναικών, έτσι, βρε αδερφέ, για να μπει το όνομά της στον ίδιο πίνακα με μύθους όπως Μέντσικ, Μπύκοβα, Γκαμπριντασβίλι, Τσιμπουρντανίτζε. Δεν θα ησυχάσει παρά μόνο αν δει το όνομά της κάτω από του Μποτβίννικ, του Φίσερ και του Κασπάροβ. Το άτομο πάει για Παγκόσμιος Πρωταθλητής – έτσι, σκέτα."
Ξαναδιάβασέ το.
02/08 00:11  elenitsa 1
Το ειδα,αγαπητε,γνωριζω αναγνωση,και διδασκα επι σειρα ετων ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ σε ατομα που θα εδιναν εξετασεις για lower και για certificat.Το γεγονος οτι υπαρχει ξεχωριστο τουρνουα με ξενιζει αφανταστα.Το θεωρω απαραδεκτο να υπαρχει επισημος-θεσμοθετημενος- διαχωρισμος των δυο φυλλων.
02/08 00:12  elenitsa 1
Με ενα λαμδα,βεβαια:φυλων.ΧΑΧΑΧΑΧΑ.
02/08 00:13  koufeto:-)
5*
Καλησπερα σας!Τωρα μπηκα και περασα για ενα τσιγαρακι και μετα Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz...
02/08 00:19  Usοund
Κουφετάκι, εδώ μόνο πούρα καπνίζουμε.
02/08 00:21  Usοund
Ελενίτσα, το βιογραφικό σου το έχω.
02/08 08:15  PREMIUM
Αν δεν υπήρχε ο πατήρ Μπετόβεν δε θα υπήρχε ο υιός για να...συγκινεί, όσους και για όποιο λόγο συγκινεί...

Σχετικά με το blog

Λίγα λόγια για εμένα
www.mantri.gr
Αναζήτηση
Προηγούμενα Άρθρα
Τελευταίες δημοσιεύσεις
Σύνδεσμοι