ALI BABA
Υπατία, το έγκλημα.
1398 αναγνώστες
Κυριακή, 27 Ιουλίου 2008
18:57

                                                  

 
 «Οι μαθηματικοί έπρεπε να κατασπαραχθούν από θηρία ή να καούν ζωντανοί" (McCabe).

 

"Η Υπατία ήταν ένα πρόσωπο που χώριζε την κοινωνία σε δύο μέρη:
αυτούς που την θεωρούσαν θαύμα του φωτός και αυτούς που την έβλεπαν σαν απόστολο του σκότους."
(Elbert Hunnard)

 

 «Στην Υπατία,
που στην λάμψη σου, στα λόγια σου κλίνω γόνυ και υψώνω το βλέμμα μου προς τον έναστρο ουρανό του πνεύματός σου.
Γιατί προς τον ουρανό τοξεύει η πράξη σου, προς τον ουρανό οδηγεί των λόγων σου η ομορφιά, θεϊκή Υπατία.
Ω συ των πνευματικών επιστημών υπέρλαμπρο αστέρι».

Παλλαδάς, «Ύμνος εις την Υπατίαν», Anthologia Graeca

 Πίστευε σε:
1ον) ανάσταση της ψυχής προ του σώματος και άνευ σώματος.
2ον) διαρκή αναδημιουργία του κόσμου.
3ον) άρνηση της εγέρσεως της σαρκός, υπό τη χοϊκή - επίγεια μορφή της.

Η Υπατία ήταν το πρώτο θύμα του μίσους εναντίον των γυναικών που συνεχίσθηκε αργότερα με τις καταδιώξεις των μαγισσών. Γι 'αυτό, όπως λέει και ο Γερμανός συγγραφέας Α . ZITTELMANN δημιουργός της βιογραφίας "ΥΠΑΤΙΑ" ,το όνομά της δεν πρέπει να εξαφανιστεί από την ιστορία.
Η κύρια πηγή για τον βίο της Υπατίας είναι ένας εκκλησιαστικός συγγραφέας ο Σωκράτης ο Σχολαστικός, σύγχρονος της Υπατίας του οποίου το έργο διακρίνεται για αξιοπιστία και ακρίβεια. Μαρτυρεί λοιπόν: "Στην Αλεξάνδρεια έζησε μια γυναίκα με το όνομα Υπατία, κόρη του φιλοσόφου Θέωνα. Είχε μια τόσο ξεχωριστή παιδεία, ώστε υπερτερούσε από όλους τους φιλοσόφοuς της εποχής της. Η διδακτική της δραστηριότητα την έφερε στην κορυφή της πλατωνικής σχολής, που ιδρύθηκε από τον Πλωτίνο. Αυτή η γυναίκα λοιπόν έπεσε θύμα μηχανορραφιών. Επειδή δηλαδή συναντιόταν συχνά με τον Ορέστη, τον αυτοκρατορικό έπαρχο της Ρώμης, διαδόθηκε στον χριστιανικό πληθυσμό η συκοφαντική φήμη ότι ήταν η Υπατία εκείνη που εμπόδιζε τον Ορέστη να καλλιεργήσει φιλικές σχέσεις με τον Κύριλλο, τον χριστιανό επίσκοπο της πόλης. Έτσι συνωμότησαν διάφοροι θερμοκέφαλοι με την καθοδήγηση του αναγνώστη της εκκλησίας Πέτρου και επιτέθηκαν στην γυναίκα πισώπλατα. Κατακρεούργησαν το κορμί της….. κομμάτιασαν τα μέλη του σώματός της... τα μετέφεραν όλα και τα έκαψαν. Η πράξη αυτή ντρόπιασε πολύ τον Κύριλλο όπως και την Εκκλησία της Αλεξάνδρειας".
Άλλη πηγή για τον βίο της Υπατίας είναι το λεξικό του Σουϊδα, λόγιο λεξικό του 10ου αιώνα όπου βεβαιώνεται η αγαμία της φιλοσόφου "έμεινε ανύπαντρη αν και ήταν πανέμορφη" και εξαίρεται η διδακτική της δραστηριότητα.
Το ότι η Υπατία ανακατεύτηκε στα πολιτικά θέματα της Αλεξάνδρειας είναι αδιαμφισβήτητο. Σαν παγανίστρια, (Η λέξη «παγανισμός» προέρχεται από την λατινική λέξη «paganus» που σημαίνει «άνθρωπος της υπαίθρου». Στην αρχαία Ρώμη, χρησιμοποιούσαν αυτήν την λέξη για όσους ζούσαν έξω από την Ρώμη, στην επαρχία, και αργότερα, όταν άρχισε να ανθίζει ο Χριστιανισμός, την χρησιμοποιούσαν για αυτούς που εξακολουθούσαν να πιστεύουν στους αρχαίους Θεούς) που ασπάστηκε την ελληνική επιστημονική σκέψη και σαν πολιτικό πρόσωπο με επιρροή, η Υπατία βρέθηκε σε πολύ επικίνδυνη θέση σε μια όλο και πιο χριστιανική πόλη. Αγνοώντας τις εκκλήσεις του Ορέστη, η Υπατία αρνήθηκε να απαρνηθεί τις ιδέες της και να ασπασθεί το Χριστιανισμό.
Ο Κύριλλος, ο οποίος αργότερα αναγορεύτηκε ο πατέρας τους δόγματος της Χριστιανικής Τριάδας και αγιοποιήθηκε για το ζήλο του «…ήταν εξέχων θεολόγος! Πέραν αυτού όμως, ήταν αυταρχικός και αδίστακτος, βίαιος και άπληστος για δύναμη, έτοιμος να χρησιμοποιήσει το πλήθος και τους φανατικούς μοναχούς, για να εκτελέσουν τις εντολές του, απέναντι στους αντιπάλους του, τους αλεξανδρινούς ειδωλολάτρες, Εβραίους και μονοφυσίτες (χριστιανούς)!»W.H.C. Frend, «The rise of monophysite»
  Έβλεπε στην Υπατία μια συνεχή απειλή για τη διάδοση της Χριστιανικής πίστης, ο Κύριλλος. Τουλάχιστον έμμεσα, ήταν η αιτία του τραγικού της θανάτου. Παρά κάθε επόμενη προσπάθεια να τον απαλλάξουν από το στίγμα του δολοφόνου, το αδιαμφισβήτητο γεγονός παραμένει ότι δεν έκανε κάτι να αποτρέψει το αποτρόπαιο και βίαιο έγκλημα. Το μόνο ελαφρυντικό που μπορεί κανείς να προσφέρει σαν υπεράσπισή του είναι το ότι, τυφλωμένος από τη μανία του φανατισμού, ο Κύριλλος θεωρούσε την Υπατία ως μάγισσα εκπρόσωπο του Κακού.
 Το αν  ο Κύριλλος διέταξε ο ίδιος το φόνο παραμένει ανοικτό ερώτημα. Πάντως, δημιούργησε το λιγότερο το πολιτικό κλίμα που επέτρεψε μια τέτοια θηριωδία. Ο Κύριλλος αργότερα ονομάστηκε άγιος.
Ο Ορέστης ανέφερε τη δολοφονία και ζήτησε από τη Ρώμη να ξεκινήσει έρευνες. Αργότερα παραιτήθηκε και έφυγε από την Αλεξάνδρεια. Η έρευνα αναβλήθηκε πολλές φορές λόγω «έλλειψης μαρτύρων» και τελικά ο Κύριλλος ισχυρίσθηκε ότι η Υπατία ήταν ζωντανή και ζούσε στην Αθήνα.
Έκανε  προσθήκες στο περιεχόμενο των "Στοιχείων" και προσπάθησε να αφαιρέσει τις δυσκολίες που αντιμετώπιζαν οι αρχάριοι στη μελέτη του βιβλίου. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η έκδοσή του εγκρίθηκε αρχικά από τους μαθητές στην Αλεξάνδρεια ,για τους οποίους γράφτηκε,  και μετέπειτα από παλαιότερους Έλληνες οι οποίοι το χρησιμοποίησαν σχεδόν αποκλειστικά. Τέλος για τη κοινή εργασία με τον πατέρα της, ενημερωνόμαστε από τον Suidas ότι η Υπατία έγραψε τα σχόλια στα Αριθμητικά του Διόφαντου, στις Κωνικές του Απολλώνιου και στις αστρονομικές εργασίες του Πτολεμαίου.
Η Υπατία ανέπτυξε ακόμα μια συσκευή για τη διύλιση του νερού, ένα όργανο για τη μέτρηση της στάθμης του νερού και ένα διαβαθμισμένο υδρόμετρο από μπρούτζο για τη μέτρηση της ειδικής βαρύτητας (πυκνότητας) ενός υγρού.
Αρκετοί συγγραφείς μνημονεύουν τις διδασκαλίες της Υπατίας σαν Χριστιανικές στο πνεύμα. Πραγματικά, η Υπατία αφαίρεσε το πέπλο μυστηρίου με το οποίο είχε καλυφθεί αυτή η νέα θρησκεία, συζητώντας με τέτοια ευκρίνεια για τις πιο πολύπλοκες αρχές της ώστε πολλοί νεοφώτιστοι στη Χριστιανική πίστη εγκατέλειψαν το Χριστιανισμό για να γίνουν μαθητές της. Η Υπατία αποδείκνυε λογικά την παγανιστική (ειδωλολατρική) καταγωγή της Χριστιανικής πίστης, αλλά και εξέθετε τα υποτιθέμενα θαύματα που οι Χριστιανοί πρόβαλαν σαν σημάδια "θείας προτίμησης", αναλύοντας τους φυσικούς νόμους που διέπουν τα φαινόμενα.
 
 
 
Αξιολογήστε το άρθρο 
29 ψήφοι
 Εκτύπωση     Αποστολή με e-mail
Σχόλια

27/07 19:10  elenitsa 1
Καλησπερα,Αλη.Πολυ ωραιο θεμα αποψε.
27/07 19:11  Usοund
Ευχαριστώ, "μπουμπούνα"!
27/07 19:43  nhad
Συκουτρής, Καραθεοδωρή, Υπατία: μας κανακεύετε!
27/07 19:48  Usοund
Που και που...
27/07 20:05  apostel
www.youtube.com/watch?v=HwK-Ns5Uaa8

27/07 20:13  Usοund
Συγχαρητήρια, apostel.
27/07 20:22  apostel
Σεβασμός στην ομάδα του μπλογκ για το πραγματικά δύσκολο θέμα.
27/07 20:23  Swearengen
Προπομποί της Ιεράς Εξέτασης. Εν προκειμένω, δεν δόθηκε καν η ευκαιρία απάντησης στην ερώτηση κρίσεως "-Πετάει ο γάϊδαρος;", ώστε να δοθεί η "ορθή" απάντηση : "-Πετάει"
("και όμως, δεν πετάει")
27/07 20:35  Usοund
Η αντίθετη άποψη:
Το ενδιαφέρον όμως της υπόθεσης, είναι κάτι που οι Ειδωλολάτρες το αποκρύπτουν περί της Υπατίας:

Ο Συνέσιος ο Κυρηναίος (+416), καθηγητής και θαυμαστής της Υπατίας, μέσα από την αλληλογραφία του με την Υπατία άφησε την πληροφορία ότι η νεοπλατωνική φιλόσοφος είχε εκφράσει την επιθυμία της να γίνει Χριστιανή: "ποθώ γαρ Χριστιανή αποθανείν".

Όχι μόνο λοιπόν δεν υπήρχαν θρησκευτικοί λόγοι του φόνου της Υπατίας, αλλά ο φόνος αυτός εργάσθηκε κατά της Χριστιανικής Εκκλησίας, επειδή η θαυμάσια αυτή γυναίκα, αγαπούσε τον Χριστό και την Εκκλησία Του. Αλλά οι ψευδείς συκοφάντες τού Νεοπαγανισμού, προσπαθούν να παρουσιάσουν την πολιτική αυτή δολοφονία ως θρησκευτική, για να φανούν ως θύματα. Φωνάζει ο κλέφτης να φοβηθεί ο νοικοκύρης!

27/07 20:41  Usοund
Και η ανταπάντηση:
Δεν υπάρχει καμία επιστολή του Συνέσιου προς την Υπατία που να αναφέρει ή έστω να υπονοεί αυτό το πράγμα: δηλαδή ότι η Υπατία ήθελε να πεθάνει χριστιανή!

Αντίθετα και στις 7 παρακάτω επιστολές που σώζονται του Συνέσιου προς την Υπατία διαβάζουμε αναφορές στον Πλάτωνα και στον Αριστοτέλη, αιτήσεις του Συνέσιου για βοήθεια πάνω σε επιστημονικά όργανα(υδροσκοπος), αιτήσεις του Συνέσιου για να ασκήσει την μεγάλη επιρροή της η Υπατία και να βοηθήσει κάποιους φίλους του (κν. ρουσφέτι), καθώς και τον γενικότερο θαυμασμό του προς αυτήν και αιτήσεις για συμβουλές.
Φαίνεται πως ο Συνέσιος είχε επηρεαστεί σφόδρα από την Υπατία, το θαυμαστό επιστημονικό πνεύμα της και την φιλοσοφία της.
Μετά την ανάγνωση αυτών των επιστολών φαντάζει απίθανο να είχε προσυλητιστεί η Υπατία προς τον τότε ιουδαιοχριστιανισμό περισσότερο φαίνεται ..."προσύλητος" είχε γίνει ο Συνέσιος προς τον ελληνογενή νεοπλατωνισμό που δίδασκε η Υπατία.
Επίσης εντέχνως οι απολογητές αποφεύγουν να δημοσιεύσουν τμήμα της επιστολής που υποτίθεται ότι υποστηρίζει αυτό το πράγμα που ισχυρίζονται (άραγε υπάρχει; )

Επιστολές Συνέσιου προς Υπατία (κατά αρίθμηση A.Fitzgerald)

LETTER10: (Written to Hypatia, longing for contact with her)

LETTER15: (Written to Hypatia, asking for the help in the production of a hydroscope)

LETTER16: (Written to Hypatia, expressing his grief for the death of his sons)

LETTER33: (Fragment of a letter to Hypatia)

LETTER81: (Letter to Hypatia, asking for her influence to help some of his friends)

LETTER124: (Synesius to Hypatia, bemoaning the fate of his city)

LETTER154: (Synesius to Hypatia, asking for counsel)

Στις άλλες δύο επιστολές 105 και 136 (κατά αρίθμηση A. Fitzgerald ) που αναφέρεται έμεσα-άμεσα στην Υπατία πάλι δεν λέει τίποτα απολύτως περί δήθεν προθέσεως της Υπατίας να πεθάνει χριστιανή, τον βλέπουμε να εκδηλώνει τον μεγάλο θαυμασμό του προς αυτήν και το πόσο έχει ανεβάσει το επίπεδο της φιλοσοφικής σχολής της σε σχέση με την παρ
27/07 20:42  Usοund
την παρηκμασμένη αθηναική σχολή καθώς και να σκιαγραφεί τη φιλοσοφική γραμμή της που έρχονταν σε αντίθεση με την ας πούμε σημερινή χριστιανική διδασκαλία.
27/07 20:56  Τριαντάφυλλος Κατσαρέλης
Η γράφουσα ομολογεί ευθέως ότι ανεξαρτήτως ιστορικής "αλήθειας" στο θέμα της Υπατίας είναι βαθύτατα επηρρεασμένη από τις γενικώτερες πεποιθήσεις της, άρα αναξιόπιστη... Την "φάγανε" :
1. Διότι ήταν γυναίκα.
2. Διότι ήταν γυναίκα με "πνευματικές αποδόσεις" καλύτερες από τους άνδρες.
3. Διότι ήταν γυναίκα με "πνευματικές αποδόσεις" καλύτερες από τους άνδρες και πήγαινε κόντρα στο θρησκευτικό (= ΚΑΙ κοινωνικό) κατεστημένο.

"Νυχτερίδα" - Μυρσίνη Κ.
(Περαστική από την Αθήνα,.. ξημερώματα πετάω για τη Μαρσίλια, για να περάσω τη "τελική συνέντευξη" για το Μεταπτυχιακό... Ευτυχώς ζω σε καλύτερη εποχή...)
27/07 21:08  Usοund
1. Καλή επιτυχία
2.Την φάγανε, δεν την "φάγανε"
3.Διότι ήταν γυναίκα με "πνευματικές αποδόσεις"
4.Διότι ήταν γυναίκα με "πνευματικές αποδόσεις" και πήγαινε κόντρα στο θρησκευτικό (= ΚΑΙ κοινωνικό) κατεστημένο.
Κάποια ρατσιστικά σχόλια διεγράφησαν...
27/07 22:04  βανεσα
Μαρινης
εισαι γυναίκα με "πνευματικές αποδόσεις" και πας κόντρα στο θρησκευτικό (= ΚΑΙ κοινωνικό) κατεστημένο?
27/07 22:27  Usοund
Κλειτορίς=εκπεσόν πέος. Μαρίνη, έγραψες!
27/07 23:05  Usοund
Οι παρακάτω στίχοι αφιερωμένοι στο φίλο Μαρίνη:
Βαριά βαλίτσα σήκωσα
για να τη μεταφέρω,
στο τέλος της ανηφοριάς
συνάντησα έναν γέρο.
"Που πας Μαρίνη παχουλέ,
με τη μακριά κοτσίδα;"
"Πάω παππούλη, μακριά,
να βρω την κληρωτίδα,
να βάλω τα μετόχια μου
τα μοσχαναθρεμμένα,
μπας και κερδίσω το κρις-κραφτ,
να φύγω για τα ξένα".
Κάνει ο γέρος μια βουτιά,
μου αρπάζει τη βαλίτσα
και έμεινα χωρίς κρις-κραφτ
μία μικρή τελίτσα
που ενώνεται με τις γραμμές
μέχρι να βγει το σχήμα
ενός ξεβράκωτου παπά-
δαίμονα με ουρίτσα.
Ξυπνάω και βλέπω δίπλα μου
τη σύζυγό μου Ρίτσα!
Σηκώνομαι κακήν-κακώς,
πλένομαι, κατουράω,
κι αρχίζω πάλι απ' την αρχή
τα άπαντα του Μάο.
27/07 23:12  elenitsa 1
Ποσος σκοταδισμος υπαρχει ακομα στις μερες μας,αν αναλογιστουμε τι συμβαινει σε μουσουλμανικες-κατα κυριο λογο-χωρες,οπου οι γυναικες θεωρουνται ενα με τα ζωα,κι υφιστανται καθε ειδους ταπεινωση κι εξευτελισμο...Απλως επειδη ειναι γυναικες.
27/07 23:15  Usοund
Ε, όχι και σκοταδισμός. Μια διαφορετική προσέγγιση θα την χαρακτήριζα.
27/07 23:26  elenitsa 1
Σωστα,λιγακι διαφορετικη,οχι πολυ!Απλως εχουν μπερδεψει το ποτε θαβουν εναν ανθρωπο:πιστευουν οτι οι ανδρες πρεπει να θαβονται μολις πεθανουν,ενω οι γυναικες,μολις πεθανουν οι αντρες!Κατα τ'αλλα,μια χαρα.
27/07 23:29  Usοund
To αποτέλεσμα είναι το ίδιο. Έτσι κι αλλιώς, πάντα ΜΕΤΑ πεθαίνετε!
27/07 23:33  elenitsa 1
Με διαφορα ετων στη Δυση,με διαφορα ωρων στην Ινδια.Παντως,μετα.Ειναι γεγονος!
28/07 00:11  koufeto:-)
Καλησπερα σας...
5* σε ολα τα θεματα σας και απο εμενα:-)
28/07 00:12  Usοund
Βρε, καλώς το κουφετάκι!
28/07 00:16  elenitsa 1
Καλησπερα,κουφετακι.Χαθηκες.
28/07 00:30  koufeto:-)
Γεια σου γιατρε μου:-)Γεια σου Ελενιτσα:-)Λειπω ολη μερα σχεδον γι αυτο δεν γραφω...Κανω μπανια πολλα και πιανω χταποδαkia!Το μεγαλυτερο ηταν περιπου ενα κιλο!Αν με δει κανενας που πιανει τεραστια θα με βρισει!-)Ολη μερα απο τις δωδεκα και μετα περιπου στην θαλασσα ειμαι!
28/07 00:53  voula 99
Kαλησπέρα !5*

28/07 01:16  elenitsa 1
Καλησπερα,Βουλα.Αψογο το θεμα σημερα,ετσι?
28/07 01:18  voula 99
Πολύ καλό , Ελένη, είχα διαβάσει γι αυτή παλιότερα.
28/07 08:22  Swearengen
@Μαρίνη,
Πέφτεις ελάφι. -Τί έχεις πάθει ?
28/07 08:54  Swearengen
Ανθρωπος που μπαίνει στη μάχη του Οτε, εν μέσω πυρών πιό πυκνών κι από εκείνων που σάρωναν την ακτή Ομάχα, τη D-day, ΔΕΝ μπορεί να είναι αδελφή
(λωλός ίσως, αλλά αδελφή ΠΟΤΕ).
Μην ανησυχείς λοιπόν για τη δημόσια εικόνα σου. Ουδόλως επλήγη.
28/07 09:03  Usοund
Μαρίνη,
1. ποιός σου είπε πως μ ανέχεται?
2. ε, κι αν ήσουν? Διπλό το καλό. Και κομμουνιστής και...Θρίαμβος!
28/07 09:12  elenitsa 1
Ρατσιστης απ'τους λιγους,Μαρινη!Μη δει ανθρωπο να κανει παρεα μ'αραπαδες!
28/07 09:23  elenitsa 1
Απο σημερα σε γραφω στα ιδια καταστιχα,Μαρινη!Κερδισες επαξια την θεση!Εκει,εκει,μαζι με τον usound τον αρχιρατσιστη!
28/07 09:32  Usοund
Σα δεν ντρέπεστε! Ορθώς σας ανηρτήθη ο φάκελλος!
28/07 09:35  Αli Baba
10 λεπτο ban και στους δύο. Για ντους!
28/07 09:44  elenitsa 1
Αλλου ειναι το μελι,Μαρινη.Και πολυ,μαλιστα.
Αλη,εκεινο το δεκαλεπτο σε ποιον αρ.λογαριασμου το καταθετω?
28/07 09:44  Αli Baba
Για κάθε επόμενο σχόλιό σας θα διαγράφω ένα προηγούμενο.Απείθαρχοι!
28/07 09:53  Αli Baba
Ευχαρίστως, αλλάζουμε! Βρες τον τρόπο!
28/07 10:07  Αli Baba
Εσύ είσαι του ...συστήματος!
28/07 11:44  koufeto:-)
Καλη σας ημερα!Πιο πολυ ζωντανια εχετε εσεις εδω στον ΑΔΗ απο επανω!-)Δεν παει κανεις για μπανια;;;Δεν μαυριζεται;;;
28/07 11:46  Αli Baba
Σκούροι είμαστε!
28/07 11:52  Swearengen
Με εξαίρεση τη φορά εκείνη που περιοδεύαμε στην επαρχία, πρόπερσι, αν θυμάμαι καλά. Τότε που οι εξαγριωμένοι χωριανοί μας πήραν είδηση, μας πέρασαν πίσσα και πουπουλα και μας έδεσαν πάνω σε δυο αφηνιασμένα γαϊδούρια. Πώς τη γλιτώσαμε απορώ... Ε, τότε είχαμε ασπρίσει. Από τα πούπουλα και το φόβο μας.
28/07 11:56  koufeto:-)
Εμενα θελουν να με στειλουν στα φαναρια...Με μισο μαλλι φανθο φυσικοτατο,το αλλο μισο σοκολατενιο ισως τα οικονομισω γιατι απο το χ.α. αργω ακομα!Εφυγα!Καλη σας συνεχεια!
28/07 15:49  katerina4
να παμε για μπανιο;και τι θα γινει με το χαα θα που θα πλημηρισει με λεφτα
29/07 13:14  Τυφώνας
Εύγε ! ! ! !

Σχετικά με το blog

Λίγα λόγια για εμένα
www.mantri.gr
Αναζήτηση
Προηγούμενα Άρθρα
Τελευταίες δημοσιεύσεις
Σύνδεσμοι